Sistem Pemilihan Shichou di Jepang dalam Manga Kunimitsu no Matsuri Karya Yuma Ando dan Masashi Asaki
Abstract
This research is titled “The Shichou Electoral System in Japan in the Kunimitsu no Matsuri Manga by Yuma Ando and Masashi Asaki”. This research aims to examine the shichou electoral system and election campaign which was held in Japan in the Kunimitsu no Matsuri Manga by Yuma Ando and Masashi Asaki. The method used in this research is a descriptive analysis method by Ratna (2015). The theories used in this research are the sociological theory of literature proposed by Wellek & Werren (1990), semiotics theory by Hoed (2014) and Ricæur (in Hoed, 2014), Public Office Election Law Number 100 in 1947. Based on the result of the analysis found the shichou electoral system is divided into 1) candidate qualifications in shichou election; 2) voter qualifications in shichou election; 3) the procedure for shichou election. Citizens who have qualified to become candidates in the shichou election will do campaign to win the election. The election campaign is divided into 1) implementation of election campaign; 2) ban in election campaign; 3) the media used in the election campaign.
Downloads
References
Fatimah, Siti. 2018. Kampanye sebagai Komunikasi Politik : Esensi dan Strategi dalam Pemilu. Dalam Revolusi. Volume 2, Nomor 1, hlm. 5-16. Semarang : Universitas Diponegoro.
Fitriyah. 2018. Politik Dinasti pada Kandidasi Perempuan dalam Pilkada Serentak 2015 di Jawa Tengah. Dalam Jurnal Ilmu Sosial. Volume 17, Nomor 1, hlm. 39-52. Semarang : Universitas Diponegoro.
Forbis, William H. 1975. Japan Today : People, Places, Power. Tokyo : Charles E. Tuttle Company, Inc.
Hariyani. 2016. Model Kampanye Pilkada Atasi Politik Uang dan Sikap Pesimis Pemilih (Telaah Teoritis dan Konsep Implementasinya). Dalam Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna. Volume 6, Nomor 2, hlm. 178-193. Semarang : Universitas Islam Sultan Agung.
Hirzi, Aziz Taufik. 2014. Merancang Kampanye Pemilu. Dalam Jurnal Komunikasi Mediator. Volume 5, Nomor 1, hlm. 83-95. Bandung : Universitas Islam Bandung
Hoed, Benny H. 2014. Semiotik dan Dinamika Sosial Budaya. Jakarta : Komunitas Bambu.
Kaloh, J. 2009. Kepemimpinan Kepala Daerah. Jakarta: Sinar Grafika
Kesari, Dewa Ayu. 2014. Wacana Kampanye Politik dalam Baliho dan Spanduk Pemilihan Gubernur-Wakil Gubernur Bali Tahun 2013 dan Pemilihan Legislatif di Bali Tahun 2014. Dalam Jurnal Humanis. Volume 9, Nomor 3, hlm. 1-7. Denpasar : Universitas Udayana
Liando, Daud M. 2016. Pemilu dan Partisipasi Politik Masyarakat. Dalam Jurnal LPPM. Volume 3, Nomor 2, hlm. 14-28. Manado : Universitas Sam Ratulangi
Prayogo, Bagus Edi. 2018. Penanggulangan Kampanye Hitam Sebagai Hambatan Demokrasi di Era Disrupsi Teknologi Informasi dengan Sinergitas Bawaslu, Menkominfo, dan Tim Cyber POLRI. Dalam Jurnal Seminar Nasional Hukum. Volume 4, Nomor 3, hlm. 1129-1140. Semarang : Universitas Negeri Semarang.
Putry, Made Yuana. 2015. Messages and Persuasion in Verbal and VisualSigns of World Vision’s Zambia Project Campaign Video. Dalam Jurnal Humanis. Volume 13, Nomor 3, hlm. 1-8. Denpasar : Universitas Udayana
Rasyid, Fauzan Ali. 2009. Kampanye Politik dan Persoalan Bangsa. Dalam Jurnal Mimbar Hukum. Volume 25, Nomor 2, hlm. 109-118. Bandung : Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.
Ratna, Nyoman Kutha. 2015. Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Sendra, I Made. 2014. Hubungan Segitiga Antara Birokrat Pengusaha dan Politikus Partai Demokrasi Liberal (Jimintoo) dalam Pemilihan Umum di Jepang. Dalam Jurnal Kajian Budaya. Volume 10, Nomor 20, hlm. 73-28. Denpasar : Universitas Udayana.
Sutrisno, Cucu. 2017. Partisipasi Warga Negara dalam Pilkada. Dalam Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan. Volume 2, Nomor 2, hlm. 35-48. Surabaya : Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Wellek, Rene dan Warren Austin. 1990. Teori Kesusastraan (terjemahan melalui Budianta). Jakarta : Gramedia
Yanaga, Chitoshi. 1956. Japanese People and Politics. USA : John Wiley and Sons, Inc.