Legal Values for Improved Good Governance through National Legal Reform
Abstract
The fundamental principles of effective governance serve as the primary foundation guiding governmental actions aimed at addressing societal needs. These actions are delineated in Law Number 30 of 2014 concerning Government Administration. This article delves into the imperative of crafting legal tenets that are attuned to the overarching principles of good governance, thereby advancing national legal reforms in pursuit of effective governance. Employing a normative legal research methodology encompassing statutory regulation and conceptual analyses, this study underscores the necessity of integrating responsive legal values into Law Number 30 of 2014 to comprehensively address the diverse needs of the populace in government services. Furthermore, augmenting the general principles of good governance with responsive legal values underscores the national commitment to legal revitalization, necessitating governmental enhancements in fulfilling community needs through service provision.
Keywords:
General Principles of Good Government, Responsive Law, Government, Good Governance.
Downloads
References
Adiyanta, F.C.S. (2019). Pembaruan Hukum Nasional: Pruralisme, Unifikasi Hukum, dan Hubungan Kewenangan antara Pemerintah Pusat dengan Pemerintah Daerah. Adminitrative Law & Governance Journal,2(1), 93-105. DOI: 10.14710/alj.v2i1.93-105
Bisri, I. (2004). Sistem Hukum Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Bosco, R.D. (2003). Hukum Responsif : Pilihan Di Masa Transisi. Jakarta: Huma.
Brown, L.N. & Bell, J.S. (2003). French Administratif Law. Oxford: Clarendon Press.
Echols, J.M. & Shadily, H. (2003). Kamus Indonesia Inggris. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Fadjar, A. M. (2013). Teori-Teori Hukum Kontemporer. Malang: Setara Press.
Friedmann, L.M. (2013). Sistem Hukum Perspektif Ilmu Sosial, Penerjemah M. Khozim. Bandung: Nusa Media.
Hadjon, P.M. Et.al. (1993). Pengantar Hukum Administrasi Indonesia. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Hamidi, J. (1999). Penerapan Asas-asas Umum Penyelenggaraan Pemerintahan yang Layak di Lingkungan Peradilan Administrasi Indonesia. Bandung: Citra Aditya Bakti.
Haryati, D. dkk. (2012). Penerapan Asas Umum Yang Baik Dalam Sistem Pelayanan Perizinan Satu Pintu. MIMBAR HUKUM,24(2), 289-298. DOI: 10.22146/jmh.16134
Ibrahim, J. (2006). Teori dan Metodologi Penelitian Hukum Normatif. Malang: Banyumedia Publishing.
Indonesia, P.B.D.P.N.R. (2015). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Kusdarini, E. (2019). Asas-Asas Umum Pemerintahan Yang Baik Dalam Hukum Administrasi Negara. Yogyakarta : UNY Press.
Marbun, S.F. (2001). Eksistensi Asas-asas Umum Penyelenggaraan Pemerintahan yang Layak Dalam Menjelmakan yang Baik dan Bersih di Indonesia (Disertasi). Bandung: Program Pasca Sarjana Universitas Padjadjaran.
Marbun, S.F. (2001). Pembentukan, Pemberlakuan, Dan Peranan Asas-Asas Umum Pemerintahan Yang Layak Dalam Menjelmakan Pemerintahan Yang Baik Dan Bersih Di Indonesia. Bandung, : Padjajaran University Press.
Nonet, P & Selznick, P. (2003). Hukum Responsif, Pilihan di Masa Transisi. Penerjemah Rafael Edy Bosco. Jakarta : Ford Foundation-HuMa.
Nugroho, S. (2007). Hukum Administrasi Negara, Edisi Revisi. Jakarta : Badan Penerbit Center For Law and Good Governance Studies FH UI.
Pratiwi, C.S. (2016). Penjelasan Hukum Asas–Asas Umum Pemerintahan yang Baik. Jakarta : Lembaga Kajian dan Advokasi untuk Independensi Peradilan (LeIP).
Prawiranegara, K. (2021). Implementasi Asas-Asas Umum Pemerintahan Yang Baik Pada Pemerintahan Kabupaten Dompu, Lex Rennaisan,6(3), 591-604. DOI: 10.20885/JLR.vol6.iss3.art11
Remaja, I.N.G. (2017). Hukum Administrasi Negara. Singaraja : Fakultas Hukum Universitas Panji Sakti.
Ridwan. (2009). Memunculkan Karakter Hukum Progresif dari Asas-Asas Umum Pemerintahan yang Baik Solusi Pencarian dan Penemuan Keadilan Substantif. Jurnal Hukum PRO JUSTITIA,27(1), 67--80.
Ridwan. (2013). Hukum Administrasi Negara. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sodiq, N. (2016). Membangun Politik Hukum Indonesia Bercorak Responsif Perspektif Ius Constituendum, Jurnal Magister Hukum Udayana,5(2), 233-251. DOI: https://doi.org/10.24843/JMHU.2016.v05.i02.p02
Soekanto, S & Mamudji, S. (2011). Penelitian Hukum Normatif Suatu Tinjauan Singkat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Solechan. (2019). Asas-Asas Umum Pemerintahan yang Baik dalam Pelayanan Publik, Adminitrative Law & Governance Journal,3(3), 541-557. DOI: 10.14710/alj.v2i3.541-557
Sufriadi. (2019). Peneapan Asas-Asas Umum Pemerintahan yang Baik (AUPB) di Pengadilan Tata Usaha Negara (PTUN) Tahun 1991 Sampai Dengan Tahun 2000. JURNAL ILMU HUKUM: Fakultas Hukum Universitas Riau,8(1), 145-174. DOI: http://dx.doi.org/10.30652/jih.v8i1.6843
Tanya, B.L. (2010). Teori Hukum, Strategi Tertib Manusia Lintas Ruang dan Generasi. Yogyakarta : Genta Publishing.
Widjiastuti, A. (2017). Peran AAUPB Dalam Mewujudkan Penyelenggaraan Pemerintahan Yang Bersih Dan Bebas Dari KKN. Jurnal Perspektif,22(2), 115-129. DOI: https://doi.org/10.30742/perspektif.v22i2.614
Laws and Regulations
Undang-Undang No. 28 Tahun 1999 Tentang Penyelenggaraan Negara yang bersih dan Bebas dari KKN
Undang-Undang Nomor 30 Tahun 2014 tentang Administrasi Pemerintahan
Others
Risalah Rapat Pembahasan RUU PTUN, Pembicaraan Tingkat II/Jawaban Pemerintah atas Pemandangan Umum Fraksi ABRI atas RUU PTUN, Selasa, 20 Mei 1986.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Jurnal Magister Hukum Udayana (Udayana Master Law of Journal) by Faculty of Law Udayana University is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.