Pengaturan Manipulasi Pasar dalam Pasar Modal : Studi Komparasi Pengaturan Beberapa Negara

  • Debora Realin Selicia Tambunan Fakultas Hukum Universitas Kristen Indonesia

Abstract

Market manipulation in the capital market in Indonesia is only regulated in several articles in the Capital Market Law, so there are no clear rules regarding this matter. This study aims to identify and analyze market manipulation arrangements in the capital market in Indonesia and in several countries. The research method used in this study is a normative research method with a statutory approach, a conceptual approach and a comparative approach. The results of this study explain that in Indonesia regulations regarding market manipulation are only regulated in the Capital Market Law and there is still a blurring of norms regarding the phrase pseudo-description in these provisions. Market manipulation arrangements in the capital market are regulated in several countries, namely Australia and European Union countries where these regulations regulate more clearly regarding market manipulation in the capital market in these countries.


Manipulasi pasar dalam pasar modal di Indonesia hanya diatur dalam beberapa pasal dalam Undang-Undang Pasar Modal, sehingga belum ada aturan yang jelas terkait hal tersebut. Studi ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis terkait pengaturan manipulasi pasar dalam pasar modal di Indonesia dan di beberapa negara. Metode penelitian yang digunakan dalam studi ini adalah metode penelitian normatif dengan pendekatan perundang-undangan, pendekatan konseptual dan pendekatan komparatif. Hasil studi ini menjelaskan bahwa di Indonesia pengaturan tentang manipulasi pasar hanya diatur dalam Undang-Undang Pasar Modal dan masih ada kekaburan norma terkait frasa gambaran semu dalam ketentuan tersebut. Pengaturan manipulasi pasar dalam pasar modal diatur di beberapa negara yaitu Australia dan Negara Uni Eropa yang mana pengaturan tersebut mengatur lebih jelas terkait manipulasi pasar dalam pasar modal di Negara tersebut.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-07-29
How to Cite
TAMBUNAN, Debora Realin Selicia. Pengaturan Manipulasi Pasar dalam Pasar Modal : Studi Komparasi Pengaturan Beberapa Negara. Jurnal Magister Hukum Udayana (Udayana Master Law Journal), [S.l.], v. 12, n. 2, p. 465-484, july 2023. ISSN 2502-3101. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/jmhu/article/view/102774>. Date accessed: 15 may 2024. doi: https://doi.org/10.24843/JMHU.2023.v12.i02.p16.
Section
Articles