Konstruksi Preposisi Pada dan Kepada dalam Ragam Bahasa Akademis: Kajian Sintaksis Berbasis Korpus
Abstract
Preposition pada and kepada have syntactic role similarities. This makes the prepositions pada and kepada can be substituted for each other in certain situations. The purpose of this study is to investigate the frequency, the pattern of colligation, and the syntactical roles of prepositions pada and kepada in academic variety languages. The theory used to analyze the data are from Alwi et al. (2003), Chaer (2015), Hoey (2005), Ramlan (1987), Saeed (2016), and Slager (2021). This research applies a mixed method research design. This study found that the frequency of the preposition pada appears 662 times, while the preposition kepada is 118 times. The preposition pada often followed by non-personal nominal phrase, while the preposition kepada often followed by personal nominal phrase. Prepositions pada and kepada have the same syntactic role of the goal and recipient
Downloads
References
Chaer, A. (2015). Sintaksis Bahasa Indonesia: Pendekatan Proses. Rineka Cipta.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Sage Publications, Inc.
Djenar, D. N. (2007). Semantic, pragmatic and discourse perspectives of preposition use: a study of Indonesian locatives. Pacific Linguistics.
Faris, D. M., Pramitasari, A., & Aulia, H. R. (2020). Preposisi dalam Artikel Opini Harian Kompas Edisi Desember 2018 sampai dengan Januari 2019 dan Implikasinya dengan Pembelajaran Menulis Paragraf di SMP Kelas VIII. Parafrasa:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 2(2), 35–40. https://jurnal.unikal.ac.id/index.php/parafrasa/article/view/1239
Ferguson, C. (1959). Diglossia. Word, 15(2), 325–340.
Firth, J. R. (1968). Selected Papers of J. R. Firth 1952-59. Longmans.
Hoey, M. (2005). Lexical Priming: A New Theory of Words and Languange. Routledge.
Johan, G. M., & Simatupang, Y. J. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia secara Sintaktis dalam Proses Diskusi Siswa Kelas IV SDN Miri. Jurnal Visipena, 8(2), 241–253. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i2.408
Khak, M. A., & Sutini, L. (2012). Preposisi Polifermis dalam Bahasa Indonesia. Sawerigading, 18(3), 373–384. http://sawerigading.kemdikbud.go.id/index.php/sawerigading/article/view/391
Lapoliwa, H. (1992). Frase Preposisi dalam Bahasa Indonesia. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Mahliga, E. N., Sumadi, & Susilowati, N. E. (2021). Kesalahan Sintaksis pada Teks Tanggapan Kelas IX B SMPN 12 Malang. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 1(5), 683–695. https://doi.org/10.17977/um064v1i52021p683-695
McEnery, T., & Hardie, A. (2012). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge University Press.
Nicoladis, E. (2019). “I have three years old”: Cross-linguistic Inflluence of Fixed Expressions in a Bilingual Child. Journal of Monolingual and Bilingual Speech, 1(1), 80–93. https://doi.org/10.1558/jmbs.11126.
Nusarini. (2017). Preposisi dalam Bahasa Indonesia: Tinjauan Bentuk dan Peran Semantisnya. Caraka: Jurnal Ilmu Kebahasaan, Kesastraan, dan Pembelajarannya, 4(1), 19–32. https://doi.org/10.30738/caraka.v4i1.2164
Ramlan. (1987). Kata Depan atau Preposisi dalam Bahasa Indonesia. CV Karyono.
Ramlan. (2005). Ilmu Bahasa Indonesia: Sintaksis. CV Karyono.
Ramlan. (2008). Kalimat, Konjungsi, dan Preposisi Bahasa Indonesia dalam Penulisan Karangan Ilmiah. Penerbit Universitas Sanata Dharma.
Saeed, J. I. (2016). Semantics (Fourth Edition). John Wiley & Sons.
Sinclair, J. (2003). Reading Concordances. Pearson Education Limited.
Slager, M. (2021). On Indonesian Prepositions. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.5090499
Sprenger, S. A. (2003). Fixed expressions and the production of idioms. Ponsen and Looijen BV.
Supriyati, & Nurhasanah. (2021). Bentuk-Bentuk Preposisi dalam Skripsi Mahasiswa Program Studi Teknik Lingkungan Fakultas Teknik Universitas Batanghari. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 142–149. http://dx.doi.org/10.33087/aksara.v5i1.239
Tognini-Bonelli, E. (2001). Corpus Linguistics at Work. John Benjamins.
Yahya, M., Andayani, & Saddhono, K. (2018). Tendensi Kesalahan Sintaksis Bahasa Tulis Pembelajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). SUKMA: Jurnal Pendidikan, 2(1), 137–166. https://doi.org/10.32533/02106.2018