Dinamika Seni Lukis Wayang Kaca Desa Nagasepaha Kabupaten Buleleng

  • Ida Bagus Gede Paramita STAH Negeri Mpu Kuturan Singaraja

Abstract

Research on the Nagasepaha Glass Puppet Painting, hereinafter abbreviated as SLWKN, uses discourse analysis of socio-cultural change in SLWKN. The approach used is a qualitative approach. Collecting data using interviews, documentation and literature study. The method of analysis, carried out in a descriptive-qualitative way by using the working stages of the theory of socio-cultural change. The results of the analysis are presented in a systematic and structured manner. The results of this study provide an answer that the dynamics of the existence of SLWKN continue to change in order to ensure the survival of this painting as well as to guarantee the economic resources of the art community in Nagasepaha Village

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir Hamzah, Metode Penelitian Kepustakaan (Malang: Literasi Nusantara, 2019).

Ardiyasa, I. P. (2017). Pembangunan Relasi Melalui Pemberdayaan Modal Intelektual: Pengelolaan Organisasi Papermoon Puppet Theatre (Doctoral dissertation, PPS ISI Yogyakarta).
A
rtana, M. R. A. (2020). Perancangan Media Promosi Seni Lukis Kaca Desa Nagasepaha. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 10(2), 92-102.

Brandon, Jhames R. (2003). Jejak-jejak Seni Pertunjukan Di Asia Tenggara (RM Soedarsono, Terjemahan). Bandung:P4st UPI

Bungin, B. (2006). Metode Penelitian Kualitatif : Aktualisasi Metodologis kearah Ragam Varian Kontemporer. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Marcia Daszko dan Sheila Sheinberg, Survival is Optional: Only Leaders With New Knowledge Can Lead the Transformation, diakses pada 15 Januri 2022

Dewi, E. (2012). Transformasi Sosial dan Nilai Agama. Substantia: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 14(1), 112-121.

Kalam, A.A. Rai. (2007). Tranformasi Penciptaan Seni Lukis Bali Sebuah Pengkajian Seni Murni, Denpasar, Laporan Penelitian Istitut Seni Indonesia Denpasar.

Marajaya, I. M. (2019). Pertunjukan Wayang Kulit Bali Dari Ritual Ke Komersialisasi. Kalangwan: Jurnal Seni Pertunjukan, 5(1), 21-28.

Martono, N. (2012). Sosiologi perubahan sosial: Perspektif klasik, modern, posmodern, dan poskolonial (sampel halaman). RajaGrafindo Persada Jakarta.

Miles, M., & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia.

Moleong, L. (2007). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya.

Muhadjir, H. (1996). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Muhammad Takari dan Heristina Dewi, (2008). Budaya Musik dan Tari Melayu Sumatera Utara. Medan: Universitas Sumatera Utara Press

Murdana, I Ketut (2008). Wayang Kamasan: Seni Lukis Bali Klasik, Pencitraan Estetik Menuju Kehalusan Budi, Denpasar, Taman Budaya Propinsi Bali.

Murdana, I Ketut. (2007). Seni Lukis Wayang Kaca, Keunggulan Identitas dari Desa Nagasepaha, Denpasar, Taman Budaya Propensi Bali.

Nasukah, B., & Winarti, E. (2021). Teori Transformasi dan Implikasinya pada Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 2(2), 177-190.

Parsons, T. (1970). Social Structure and Personality. The Free Press. Poloma, M. (2007). Sosiologi Kontemporer. Rajawali

Patilima, H. (2005). Metode penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Purwita, D. G. (2018, November). I Ketoet Gede Dan Lukisan Wayang Kaca Nagasepaha. In Senada (Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur) (Vol. 1, Pp. 232-239).

Schechner, Richard. (2005), “Wayang Kulit pada Margin Kolonial”, (Penerjemah: Landung Simatupang), dalam Jurnal Lebur: Theater ebur: Theater Quarterly, Yayasan Teater Garasi, Yogyakarta.

Soekanto, Soerjono. (2007). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Press.

Suyasa, I Nyoman. (2018). Teknik Seni Lukis Wayang Kaca. ISI: Surakarta

Suyasa, I. N. (2018). Teknik Seni Lukis Kaca Nagasepaha.

Sedana, I. N. (2019). Triadic Interplay: A Model of Transforming Literature into Wayang Theatre. SARE: Southeast Asian Review of English, 56(1), 11-25.

Sedana, I. N. (2002). Kawi dalang: creativity in wayang theatre (Doctoral dissertation, uga).

Soejono Soekanto. (1981). Memperkenalkan Sosiologi. Jakarta:Rajawali Press

Triguna, Ida Bagus Gde Yudha. (2003), “Estetika dan Kebudayaan Bali”, Dalam Estetika Hindu dan Pembangunan Bali, Program Master Ilmu Agama dan Kebudayaan Universitas Hindu Indonesia bekerjasama dengan Penerbit Widya Dharma, Denpasar.

Wicaksana, I Dewa Ketut. (2007). Wayang Sapuh Leger: Fungsi dan Maknanya dalam Masyarakat Bali. Denpasar: Bali Post

https://disbud.bulelengkab.go.id/informasi/detail/artikel/pentingnya-sanggar-seni-untuk-pelestarian-budaya-daerah-99
Published
2022-11-19
How to Cite
PARAMITA, Ida Bagus Gede. Dinamika Seni Lukis Wayang Kaca Desa Nagasepaha Kabupaten Buleleng. Humanis, [S.l.], v. 26, n. 4, p. 339-350, nov. 2022. ISSN 2302-920X. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/sastra/article/view/90675>. Date accessed: 29 mar. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/JH.2022.v26.i04.p03.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)