Ekranisasi Novel Asih Karya Risa Saraswati
Abstract
This article discusses the story of Asih or Kasih. Asih is a ghost in the Novel of Asih was written by Risa Saraswati. She was chosen as an object of research based on several reasons such as the public’s response, both oral and written on social media. The characteristic of Risa Saraswati when she wrote this novel, The film of "Asih" was the fifth highest grossing film in Indonesia in 2018. Nurgiyantoro’s theory is used and the elevation of Eneste. The structure theory of Nurgiyantoro explains the plot, setting and the characterization. Eneste’s theory verifies the alterations in the novel Asih to the film such as increment, decrement and variation. A qualitative method is used with the reading technique, observe and note. The data was analyzed using descriptive analysis and cooperative methods by describing and comparing the results of the data that was found. This study was explained the alteration of plot, decrement and the alteration of variation.
Downloads
References
Adha, Isna Dia’ul. (2019). Ekranisasi Film “Pesantren Impian” Karya Asma Nadia. Jurnal Kata, 3(1)
Ardianti, Eka Retno, Sri Wwidayati (2018). Ekranisasi Cerpen Filosofi Kopi Karya Dewi Lestari (Dee) Ke Dalam Film Filosofi Kopi Sutradara Angga Dwimas Sasongko Sebagai Aternatif Bahan Ajar Di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Elsa, (16) 2.
Alfathoni, Muhammad Ali Mursid. (2017).Ekranisasi unsur naratif dalam film cahaya cinta pesantren sutradara Raymond Handaya. Jurnal Proporsi, (2)2.
Amalia, Septiana Gadis, I.G.A.A. Mas Triadnyani.2019. Dilan(Dia Adalah Dilanku 1990) Karya Pidi Baiq: Perspektif Ekranisasi. Denpasar. Universitas Udayana.
Aniskurli, Syifa, Sri Mulyati, Syamsul Anwar. (2020). Ekranisasi Novel Dua Garis Biru Karya Lucia Priandarini Ke Bentuk Film Dua Garis Biru Karya Gina S.Noer dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Sastra Di SMA. Jurnal Wahana Pendidikan, (7)2.
Carmila Selly Dwi, Mursalim, Alfian Rokhmansyah. (2018). Transformasi Novel Sabtu Bersama Bapak Karya Ditya Mulya Menjadi Sabtu Bersama Bapak Kayra Monty Tiwa: Kajian Ekranisasi: Jurnal Ilmu Budaya, (2)4
Damayanti, S., Wedayanti, N. P. L., & Sari, I. A. L. (2018). Alih Wahana Cerita Rakyat Terjadinya Pulau Bali dari Buku Cerita Bergambar Menjadi Anime. Pustaka: Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, 18(2), 118-125.
Eneste, Pamusuk. 1991. Novel dan Film. Flores: Nusa Indah.
Fadila,Siti, Sulaiman Juned, Nursyirwan. (2018). Ekranisasi Novel Ke Film Surga Yang Tak Dirindukan 2 Dengan Kajian Interteks. Widya Parwa, (46)2
Keniloreah Meizy, Abdul Malik, Legi Elfitra. (2020). Ekranisas Novel Rasuk Karya Risa Saraswati Ke Dalam Film Rasuk Karya Ubayfox Dan Pemanfaatannya Sebagai Alternative Bahan Ajar Pada Mata Kuliah Prosa Fiksi Dan Drama Di Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesa Umrah. Student Online Journal, (1)1.
Musyafir, Gazali Lembah, Nurhaya Kangiden. (2017). Ekranisasi Novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck Ke Dalam Film(Pendekatan Struktural). Bahasantodea, (5)2.
Nurgiyantoro, B. 1995. Teori pengkajian fiksi. UGM press.
R. Hasina Fajrin. (2016). Ekranisasi novel ke film surge yang tak dirindukan. Sawerigading, (22)1.
Sanin, Mohamad; Matildis Banda, Maria; Mas Triadnyani, I G.A.A. (2017). Cinta Suci Zahrana Karya Habiburrahman El Shirazy: Alih Wahana dari Novel ke Film. Jurnal Humanis Fakultas Ilmu Budaya Unud, (19)1.
Teeuw, A. 1985. Sastra dan Ilmu Sastra: Pengantar Teori Sastra. Jakarta: Dunia Pustaka Jaya.
Yanti, Prima Gusti, Syarif Hidayatullah, Richa Khairani. (2018). Representasi Ekranisasi Novel Dear Nathan Karya Erisca Febriani. Jurnal IMAJERI, (1)1.
Yanti, D. S. A. (2016). Ekranisasi Novel Ke Bentuk Film 99 Cahaya Di Langit Eropa Karya Hanum Salsabiela Rais dan Rangga Almahendra. Bahasa Dan Sastra Indonesia-S1, 5(1).
Wahyuni, S. (2018). Ekranisasi Novel Danur Karya Risa Saraswati ke dalam Film Danur Karya Sutradara Awi Suryadi. Bapala, 5(1).