Sense, Reference, dan Genre dalam Novel Raden Ajeng Karmiati Karya L Suma Tjoe Sing: Pendekatan Hermeneutika Paul Ricoeur

  • Aisyah Akhlaqul Karimah Universitas Gadjah Mada
  • Cahyaningrum Dewojati Universitas Gadjah Mada

Abstract

Peranakan Chinese literature is a rich cultural heritage of the Chinese community in Indonesia. Raden Ajeng Karmiati (Satoe Romance en Drama from Pasoeroeansche Regentschappen) by L. Suma Tjoe Sing exemplifies this literary tradition, reflecting the identity and experiences of Peranakan Chinese society. This study employs qualitative methods and literature review techniques to analyze the novel's sense, referent, and genre. Using Ricoeur's hermeneutics, the research reveals the novel’s literal and referential meanings. The literal meaning aids in understanding the characters’ emotions, actions, and prevailing social norms, while the referential meaning situates the text within broader socio-cultural structures. The novel reflects Javanese social hierarchy and cultural values, enriching the interpretation of literary texts through symbolism. This study underscores the significance of Peranakan Chinese literature in capturing historical and cultural dynamics, providing insights into the interplay between literature and society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, A. (2016). Sense, Reference dan Genre Novel Merahnya Merah Karya Iwan Simatupang (Analisis Hermeneutika Paul Ricoeur). Jurnal Retorika, 9(1), 10–18.

Akbar, S. A., Lutfitasari, W., & Syahputra, S. A. (2023). Eksistensi Tokoh Pambayun dalam Novel “Sihir Pambayun” Karya Jaka Santosa: Kajian Hermeneutika Habermas. FONEMA : Jurnal Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(1), 60–73.

Al Mardhani, W. (2021). Konstruksi Memoir dalam Film Dokumenter Cameraperson (Analisis Wacana Kritis Norman Fairclough) (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).

Alwajih, A. (2011). Studi Hermeneutika Menelusuri Etika Komunikasi dalam Kitab Adab Addunya Waddin Karya.

Arifin, Muh. Z. (2019). NILAI MORAL KARYA SASTRA SEBAGAI ALTERNATIF PENDIDIKAN KARAKTER (NOVEL AMUK WISANGGENI KARYA SUWITO SARJONO). Jurnal Literasi, 3(1), 30–40.

Artajaya, G. S., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2014). Analisis Hermeneutik Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Cerpen Cerpen Karya I. B. Keniten Sebagai Salah Satu Alternatif Bahan Pembelajaran Cerpen Siswa Kelas Xi Sma Negeri 4 Denpasar Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 3(1), 1–12.

Athaya, A., & Soedarsono, D. K. (2019). Pesan kegagalan dalam novel Marchella F.P melalui hermeneutika interpretasi Paul Ricouer. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 7(2), 23. https://doi.org/10.30659/jikm.7.2.23-29

Ayuningtiyas, R. (2019). Relasi Kuasa Dalam Novel Anak Rantau Karya Ahmad Fuadi : Kajian Teori Michel Foucault. Sarasvati, 1(1), 73–86. https://doi.org/10.30742/sv.v1i1.657

Damayanti, O. A. (2020, July). DIFALITERA. In The Indonesian Conference on Disability Studies and Inclusive Education (Vol. 1, pp. 241-266).

Dari, P. A., & Dermawan, T. (2018). Nilai-Nilai Moral Sosial dan Potensinya untuk Pendidikan Karakter dalam Novel Kupu-Kupu Pelangi Karya Laura Khalida. Basindo: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 2(2), 139–146.

Fahmilda, Y., & Prastiyono, Y. A. (2021). Representasi Pendidikan Peranakan Tionghoa pada Masa Hindia-Belanda dalam “Ruma Sekola yang Saya Impiken” karya Kwee Tek Hoay. Bahterasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan …, 2(1).

Habibullah, M. I. (2020). Analisis Hermeneutika Novel The Handmaid’s Tale. Universitas Brawijaya.

Hamidi, J. (2011). Hermeneutika Hukum: Sejarah, Filsafat, & Metode Tafsir. Universitas Brawijaya Press.

Handayani, C. S., & Novianto, A. (2004). Kuasa wanita jawa. LKIS Pelangi Aksara.

Hardiman, F. B. (2015). Seni memahami, Hermeneutik dari Schleiermacher sampai Derrida. PT Kanisius.

Hermawan, D., & Shandi. (2019). Pemanfaatan Hasil Analisis Novel Seruni Karya Almas Sufeeya Sebagai Bahan Ajar Sastra Di SMA. METAMORFOSIS | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 12(1), 11–20. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v12i1.125

Khuzaemah, E., Ristanti, I., & Astuti, R. P. (2022). Nilai Pendidikan Karakter pada Novel Bulan Terbelah di Langit Amerika serta Pemanfaatannya dalam Pembelajaran Teks Ulasan. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 153. https://doi.org/10.29300/disastra.v4i2.5698

Kleden, Ignas. 2004. Sastra Indonesia dalam Enam Pertanyaan. Pustaka Utama Grafiti. Jakarta.
Lubis, T. (2019). Tradisi Lisan Nandong Simeulue: Pendekatan Antropolinguistik.

Mahyuddin, M. A. (2019). Sosiologi Komunikasi:(Dinamika Relasi Sosial di dalam Era Virtualitas). Penerbit Shofia.
Miles, M. B., & Huberman. (2018). Qualitative Data Analysis. (Fourth Edi). SAGE publications.

Misbahuddin, M. (2018). Pakaian sebagai penanda: Kontruksi identitas budaya dan gaya hidup masyarakat Jawa (2000-2016). El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 6(2), 113-133.

Mu’in, F. (2016). Indonesian Chinese’sCultural Behavior Represented in Indonesian Novels of Post Tragedy in 1998. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 21(10), 01–13. https://doi.org/10.9790/0837-2110030113

Mujarod, S. S. (2022). Analisis Nilai Moral dalam Novel Temukan Aku dalam Istikharahmu Karya E. Sabila El Raihany. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(1), 59. https://doi.org/10.30595/mtf.v9i1.12972

Musfikasari, G., Abidin, A., & Ridwan. (2024). SENSE DAN REFERENCE DALAM NOVEL ELDEST KARYA CHRISTOPHER PAOLINI : Analisis Hermenutika Paul Ricoeur. Prosodi: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 18(1), 58–66.

Nashruddin, M. K., Rahmah, A. F., Faridah, N., Wardana, R. K., Wulandari, Y., & Duerawee, A. (2024). Etika masyarakat Jawa dalam Serat Panitisastra: Suatu Kajian Hermeneutika Paul Ricoeur. Jurnal Genre, 6(1), 01–20.

Novianti, H. (2019). Kritik Sosial dalam Novel Tak Sempurna Karya Fahd Djibran Tinjauan Sosiologi Sastra. Inovasi Pendidikan, 6(1), 28–38.

Nugroho, A., & Purnomo, D. T. (2018). Citra Perempuan dalam Karya Sastra Peranakan Tionghoa. BUANA GENDER : Jurnal Studi Gender Dan Anak, 2(2). https://doi.org/10.22515/bg.v2i2.1098

Octaviani, P., Sarwono, S., & Lubis, B. (2018). KAJIAN HERMENEUTIK SCHLEIERMACHER TERHADAP KUMPULAN LAGU KELOMPOK MUSIK EFEK RUMAH KACA. Jurnal Ilmiah Korpus, 2(3), 324–332.

Panjaitan, F., & Sinabariba, D. I. (2022). PENDAMPINGAN PASTORAL MENGHADAPI KEMATIAN DALAM PERJUMPAAN KEJADIAN 27: 1-29 DAN BUDAYA BATAK MANULANGI NATUA-TUA. Melo: Jurnal Studi Agama-Agama, 2(2), 75-89.

Rahmawati, A. (2022) Makna Gelar Adat Masyarakat Lampung Pepadun Dan Dampak Status Sosial Pada Masyarakat (Studi Kasus Pada Masyarakat Kampung Tua Kelurahan Bumi Nabung Ilir Kecamatan Bumi Nabung Kabupaten Lampung Tengah) (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatulah Jakarta).

Rahmawati, N., & Nadya, N. L. (2023). Analysis of Moral Values in “Negeri Harapan.” Jurnal Didactique Bahasa Indonesia, 4(1), 29–40.

Ramban, H., Tampubolon, C., & Annisa, A. (2020b). Analisis Nilai Moral Dalam Novel Surat Kecil Untuk Tuhan Karya Agnes Davonar. Jurnal Basataka (JBT), 3(1), 27–32. https://doi.org/10.36277/basataka.v3i1.83

Ramban, H., Tampubolon, C., & Annisa. (2020a). Analisis Nilai Moral Dalam Novel Surat Kecil Untuk Tuhan Karya Agnes Davonar. Jurnal Basataka (JBT), 3(1), 27–32. https://doi.org/10.36277/basataka.v3i1.83

Ricoeur, P. (2021). Hermeneutika dan ilmu-ilmu humaniora. IRCiSoD.
Ricoeur, Paul. 1996. Interpretation Theory: Discourse and Surplus Meaning (Teori Penafsiran: Wacana dan Makna Tambah). Diterjemahkan oleh Hani’ah. Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. Jakarta.

Rohman, S., & Wicaksono, A. (Eds.). (2018). Tentang sastra: Orkestrasi teori dan pembelajarannya. Garudhawaca.

Rondiyah, A. A., Wardani, N. E., & Saddhono, K. (2017). Pembelajaran Sstra Melalui Bahasa dan Budaya Untuk Meningkatkan Pendidikan Karakter Kebangsaan di Era MEA (Masyarakat Ekonomi Asean). The 1st Education and Language International Conference Proceedings Center for International Language Development of Unissula, 141–147.

Sa’ida, N. (2022). Analisis Nilai Moral Dalam Cerita Rakyat. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 1(1), 47–54. https://doi.org/10.26740/jp2kgaud.2020.1.1.47-54

Sanjaya, M. D. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Novel Hanter Karya Syifauzzahra Dan Relevansinya Sebagai Pembelajaran Sastra Di Sma. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 5(2), 475–496. https://doi.org/10.24176/kredo.v5i2.6778

Sari, D. A. (2019). Moralitas Dalam Novel English Classic Gulliver’s Travels“ Into Several Remote Nations Of The World ” (Kajian Hermeunetika). Arkhais, 10(1), 27–31.

Sayogha, A. S., Kadek, N., & Rahmaputri, A. (2023). Pentingnya Pembelajaran Bahasa Dan Sastra. Pedalitra 3: Seminar Nasional Bahasa, Sastra Dan Pengajarannya, 3(1), 197–202.

Sianipar, D. (2020). Peran Pendidikan Agama Kristen Di Gereja Dalam Meningkatkan Ketahanan Keluarga. Jurnal Shanan, 4(1), 72-92.

Simon, J. C. (2014). Merayakan’Sang Liyan’: Pemikiran-pemikiran Seputar Teologi, Eklesiologi, dan Misiologi Kontekstual. PT Kanisius.

Siswanto, W. (2008). Pengantar teori sastra. Grasindo.

Sugiyanti, N. E., & Anwar, M. (2023). MENGAITKAN PEMBELAJARAN SASTRA DAN BAHASA MELALUI PENDEKATAN LINGUISTIK FUNGSIONAL SISTEMIK. Jurnal Ilmu Budaya, 11(1), 167–172.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta.

Suharson, A. (2021, November). BATIK DALAM KONSTELASI BUDAYA GLOBAL: MERAJUT KEMBALI NILAI-NILAI ESTETIKA, ETIKA, DAN RELIGIUS. In Prosiding Seminar Nasional Industri Kerajinan dan Batik (Vol. 3, No. 1, pp. 13-1).

Wahyuni, R. S., Wardarita, R., & Emmawati, E. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dan Moral Dalam Film Ali Dan Ratu-Ratu Queens. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 13(1), 1–17. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v13i1.11163

Widodo, A. S., & Pratitis, N. T. (2013). Harga diri dan interaksi sosial ditinjau dari status sosial ekonomi orang tua. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 2(2), 131-138.

Widodo, A., & Nurhasim, N. (2020). Bimbingan penyuluhan pernikahan dan pembinaan keluarga Sakinah dalam Islam. Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 165-182.

Wulandari, S. (2016). Makna Simbol dan Kata dalam Novel Hati Sinden Karya Dwi Rahyuningsih: Kajian Hermeneutika Paul Ricouer. Edu-Kata, 3(2), 145–154.

Zakia, A., Adisti, A. A., & Asmarani, A. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kelas Sosial: Gaya Hidup, Daya Beli dan Tingkat Konsumsi (Literature Review MSDM). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(5), 449-457.

Zhang, E. (2021). Naratif dan Pendidikan Manusia Berdaya dalam Filsafat Paul Ricoeur. PT Kanisius.
Published
2025-05-11
How to Cite
KARIMAH, Aisyah Akhlaqul; DEWOJATI, Cahyaningrum. Sense, Reference, dan Genre dalam Novel Raden Ajeng Karmiati Karya L Suma Tjoe Sing: Pendekatan Hermeneutika Paul Ricoeur. Humanis, [S.l.], v. 29, n. 2, p. 187-204, may 2025. ISSN 2302-920X. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/sastra/article/view/125701>. Date accessed: 14 aug. 2025. doi: https://doi.org/10.24843/JH.2025.v29.i02.p05.
Section
Articles
Warning: array_merge(): Argument #2 is not an array in /var/www/ojs.unud.ac.id_backup/lib/pkp/classes/core/PKPApplication.inc.php on line 578 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/ojs.unud.ac.id_backup/plugins/generic/recommendByAuthor/RecommendByAuthorPlugin.inc.php on line 114

Most read articles by the same author(s)