Tinjauan Filsafat Moral Utilitarianisme dan Deontologis dalam Serat Sestradi Kadipaten Pakualaman
Abstract
Serat Sestradi is a work by Kanjeng Gusti Paku Alam II, containing 21 behavioral guidelines that are regarded as valuable references for moral education in society. Based on the moral values presented in Serat Sestradi, this study aims to classify moral actions through the lenses of Utilitarianism and Deontological ethics. The research employs a qualitative-descriptive approach, utilizing library research, analyzing literature,including books and scholarly articles related to Serat Sestradi and ethical philosophy. The findings reveal that the moral values contained in the 21 guidelines can be classified within the frameworks of both Utilitarian and Deontological ethics.
Downloads
References
Kant. (2022), 1–12. https://doi.org/10.11111/praxis.xxxxxxx
Arief, R., Juanda, & Ella, L. D. (2021). Analisis Teori Etika Tentang Sosok Warga Negara Yang Baik . 5(3), 72–79.
Effendi, R. (2020). Kewajiban dalam Pemikiran Immanuel Kant dan Relevansinya dengan Akhlak Islam. Jurnal Al-Aqidah, 12(2), 53–67. https://doi.org/10.15548/ja.v12i2.2272
Franciscus, S. A. (2016). Penerapan Teori Etika Utilitarianisme Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah-Sekolah Indonesia. 19(5), 1–23.
Fuady, F. (2022). Pendidikan Moral Masyarakat Jawa Dalam Serat Wedhatama Dan Serat Wulangreh. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan dan Penelitian, 3(1), 83–92. https://doi.org/10.56806/jh.v3i1.68
Gautama, T., F, M. W. F., & Taufiq, M. S. (2024). Sultan Ground : Dialektika Pluralisme Hukum Dalam Pengelolaan Hukum Pertanahan Nasional. 8(2).
Gunawan, I., Mustopa, M., Nawawi, F., & Rohmawati, H. S. (2022). Kontribusi Filsafat Moral dalam Meningkatkan Karakter Kinerja pada Masyarakat Produktif. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(1), 71–79. https://doi.org/10.23887/jfi.v5i1.42290
Ibrahim, T., & Hendriani, A. (2017). Kajian Reflektif Tentang Etika Guru Berbalut Filsafat Moral Utilitarianisme. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 135–145.
Juni, H., Rasyid, A., Perkapalan, P., Surabaya, N., Juni, H., Rahman, A., … Radianto, O. (2023). Menjelajahi Etika: Tinjauan Literatur Terbaru tentang Prinsip-prinsip Etika, Konflik Moral, dan Tantangan dalam Kehidupan Kontemporer. CEMERLANG : Jurnal Manajemen dan Ekonomi Bisnis, 3(2), 230.
Kinanti, H. N. (2024). Teori Etika Bisnis Utilitarianisme Dan Penerapannya Dalam Praktik Bisnis S. 42, 122–129.
Nugroho Sigit, F. M. (2016). Berpikir Positif Orang Jawa Dalam Serat Durcara Arja Karya Ki Padmasoesastra: Kajian Antropologi Sastra. 19(5), 1–23.
Paramitasari, A. U. (2017). Identifikasi Karakter Kawasan Cagar Budaya Pakualaman Yogyakarta. B025–B032. https://doi.org/10.32315/sem.1.b025
Pelestarian, B., Budaya, W., & Budaya, C. (2018). Buletin Pelestari Warisan Budaya dan Cagar Budaya MAYANGKARA (J. Joy & B. Anglir, ed.). Yogyakarta: UPT. Balai Pelestarian Warisan Budaya dan Cagar Budaya Dinas Kebudayaan DIY.
Putra, R. S., & Kumalasari, D. (2018). Kraton Yogyakarta Tahun 1755-1816. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(1), 75–83. Diambil dari https://journal.student.uny.ac.id/index.php/risalah/article/viewFile/12438/11985
Rachman, A. A. (2014). Dinamika Kerukunan Umat Beragama Dalam Kepemimpinan Kesultanan Yogyakarta. Akademika, 19(1), 91–92. Diambil dari https://e-journal.metrouniv.ac.id/akademika/article/view/408/416
Risepdo, F., & Sudaryati, E. (2023). Kajian Filsafat Moral Kant Pada Kode Etik Auditor Internal Pemerintah Fakhmol. Owner, 7(3), 1853–1860. https://doi.org/10.33395/owner.v7i3.1520
Setyo Pambudi, & Rz. Ricky Satria Wiranata. (2020). Filsafat Jawa: Belajar Menjadi Pemimpin dalam Ajaran Serat Tajusalatin. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 130–153. https://doi.org/10.54396/alfahim.v2i1.73
Sukirman. (2021). Karya Sastra Media Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik. Jurnal Konsepsi, 10(1), 17–27. Diambil dari https://p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/4
Tinggi, S., Teologi, F., & Sasana, W. (2024). Problem Etis Proyek Food Estate Di Indonesia 30, 87–99. https://doi.org/10.33503/paradigma.v30i2.4213
Utama, W. W. I., Arwansyah, Y. B., & Wibowo, B. A. (2022). Nilai Filosofis Sestradi Puro Pakualaman Yogyakarta Sebagai Dasar Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4820–4830. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2641
Utama, W. W. I., Arwansyah, Y. B., & Wibowo, B. A. (2024). Representation of Power Serat Sestradi as A Basic for Cultivation Ethics and Morals Values in Kindergarten Student. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-224-8_15
Weruin, U. U. (2019). Teori-Teori Etika Dan Sumbangan Pemikiran Para Filsuf Bagi Etika Bisnis. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi dan Bisnis, 3(2), 313. https://doi.org/10.24912/jmieb.v3i2.3384
Wulandari, W., Utama, I., Arwansyah, Y. B., & Wibowo, B. A. (2024). Representasi Kekuatan Serat Sestradi Sebagai Dasar Bagi Penanaman Nilai Etika dan Moral di Taman Kanak-Kanak Murid Perkenalan Machine Translated by Google. (Incolwis 2022).
Yogyakarta, Y. N. (2019). “SESTRADI” Pedoman Berbudi Pekerti Luhur di Lingkungan Yayasan Notokusumo.
Hasibuan, U. S., Zidan, Z., Arya, M. N., Novia, S., & Parhan, M. (2024). Etika Utilitarian Dalam Ilmu Pengetahuan: MORALITAS Utilitarian Ethics In Science : Morality As A Basis Of Scientists ’ Actions. 11(02), 229–242.
Larasati, A. C. (2013). Analisis Tekstual Representasi Nilai Sosial dalam Buku Cerita Legenda Robin Hood Karya Peter Holeinone (Perspektif Analisis Cultural Studies). Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(3), 204–212.
Putra, T. S. W. (2024). Etika Utilitarianisme Jeremy Bentham Sebagai Basis Posisi Etis Ekonomi Pancasila Di Indonesia. Economie: Jurnal Ilmu Ekonomi, 6(2), 169. https://doi.org/10.30742/economie.v6i2.3943
Yanti, N. (2016). Kajian Bandingan Legenda Robin Hood dan Legenda si Pitung. Jurnal Kiprah, Vol. 7(No. 7), 27–45.