Perjuangan Pasraman Formal agar tetap Eksis sebagai Lembaga Pendidikan di Bali
Abstract
The existence of formal pasraman (a specific educational institution based on Hinduism) was firstly welcomed warmly by Balinese people. Nevertheless, this existence is being destabilized because the existing formal pasraman experiences several limitations on fulfillment of educational standard requirements. This research observes the challenges of formal pasraman in Bali to subsist as a formal educational institution. Applying qualitative approach, this research collected data through observation, interview, and document study techniques. Data were analyzed eclectically using three theories, namely hegemony theory, structural functionalism, and innovation diffusion. This research discovered diverse obstructions faced by formal pasraman with the aim of continuing to subsist as a formal educational institution, mainly having been the struggle of formal pasraman to be registered in Basic Education Data (Dapodik) and to be broadly acknowledged by the people of Bali.
Downloads
References
Daryanto, M.R. (2016). Teori Komunikasi. Jakarta: Dava Media.
Gunawan, I.G.D., Suda, I.K., & Indiani, N.M. (2020). Existence of Pasraman Gurukula Bangli as A Hindu Educational Institution. Vidyottama Sanatana: International Journal of Hindu Science and Religious Study. 4 (1), 28-35. DOI: https://doi.org/10.25078/ijhsrs.v4i1.1318
Kiriana, I.N. (2021). Pasraman Branding (Tantangan dan Strategi). Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP. 110-121. DOI: https://doi.org/10.33363/sn.v0i5.124
Mahendra, A., Putra, I. N. D. & Pujaastawa, I. (2020). Kebijakan Pendidikan Bermotif Politik: Pengembangan Pendidikan Dasar Melalui Pembagian Laptop Gratis di Kabupaten Badung, Bali. Jurnal Kajian Bali (Journal of Bali Studies), 10 (1), 327-345. DOI: https://doi.org/10.24843/JKB.2020.v10.i01.p15
Muchith, M. S. (2015). Karakteristik Pendidikan Agama Dan Pendidikan Keagamaan. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 11 (2), 145-160. DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v11i2.71
Ningrat, I.N.A.J., Rajendra, M. (2020). Pendidikan Pasraman Sebagai Pendidikan Karakter Generasi Muda di Era Globalisasi. Jurnal Penelitian Agama, 6 (2), 19-28. DOI: https://doi.org/10.25078/vs.v6i2.2043
Paramartha, W., Yasa, W.S. (2017). Mengungkap Model Pendidikan Hindu Bali Tradisional Aguron-guron. Mudra, Jurnal Seni Budaya. 32 (1). 131-140. DOI: https://doi.org/10.31091/mudra.v32i1.92
Peraturan Menteri Agama (PMA) Nomor 56 Tahun 2014 Tentang Pendidikan Keagamaan Hindu.
Peraturan Menteri Agama (PMA) 10 Tahun 2020 Tentang Pengganti Atas PMA 56 Tahun 2014 Tentang Pendidikan Keagamaan Hindu.
Purnomo, I. M. B. A. & Indiani, N. M. (2021). Eksistensi Peraturan Menteri Agama (PMA) Nomor 10 Tahun 2020 Sebagai Penguatan Pendidikan Keagamaan Hindu Di Indonesia. Purwadita: Jurnal Agama dan Budaya, 5 (2), 181-190. DOI: https://doi.org/10.55115/purwadita.v5i2.1809
Purnomo, I.M.B.A. (2022). Upaya Publikasi Pasraman formal Melalui Website www.infopasraman.com dalam membangun citra positif. Jurnal Communicare. 3 (2), 61-71. https://doi.org/10.55115/communicare.v3i2.2524
Ritzer, G. (2014). Teori Sosiologi, Dari Sosiologi Klasik Sampai Perkembangan Terakhir Post Modern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ritzer, G. (2016). Teori Sosiologi Modern. Jakarta: Prenada Media Group
Ritzer, G., & Stepnisky, J. (2019). Teori Sosiologi. Pustaka Pelajar: Yogyakarta.
Salahuddin, Komaruddin, A. Rahman, A.A. (2019). Sejarah Pendidikan Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Segara, I.N.Y. 2020. Policy Brief: Problem dan Solusi Pasca Penerapan PMA Nomor 56 Tahun 2014 Tentang Pendidikan Keagamaan Hindu. Jakarta: Puslitbang Diklat Kemenag RI.
Segara, I.N.Y. (2016). Pendidikan Karakter dan Kebutuhan Pasraman Formal. Repository IHDN Denpasar Halaman 247–258. Diterbitkan 16 Maret 2016.
Suda, I. K. (2017). Pasraman Sebagai Energi Pendidikan Agama Dan Seni Hindu Dalam Dominasi Dan Hegemoni Pendidikan Modern. Soshum: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 7 (3), 364-373. https://doi.org/10.31940/soshum.v7i3.714
Sudarsana, I. K. (2016). Development Model of Pasraman Kilat Learning to Improve the Spiritual Values of Hindu Youth. Jurnal Ilmiah Peuradeun, 4(2), 217-230. https://doi.org/10.26811/peuradeun.v4i2.99
Supriatna, U. (2021). Urgensi Manajemen Pesantren dalam Pembentukan Karakter Santri. In IJOIS: Indonesian Journal of Islamic Studies. 2(2), 277-288.
Suryanto. 2023. Pasraman formal: Studi Diseminasi dan Impelementasi Inovasi Kebijakan Pendidikan Keagamaan Hindu dalam Konteks Sistem Pendidikan Nasional. Disertasi Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta.
Suryawan, I. G. & Sutama, I. W. (2020). Implikasi Peraturan Menteri Agama Nomor 56 Tahun 2014 Terhadap Perkembangan Pasraman. Widya Sandhi, 11(2), 95-110. https://doi.org/https://doi.org/10.53977/ws.v11i2.190
Sutarya, I. G. & Yasa, I. K. W. (2018). Strategi Pengembangan Pasraman Hindu sebagai Pariwisata Spiritual. Repository IHDN Denpasar. Diterbitkan 18 Mei 2018.
Sutriyanti, N. K. (2020). Persepsi Masyarakat Hindu Terhadap Keberadaan Pasraman Formal di Bali. Jurnal Kajian Bali (Journal of Bali Studies). 10 (1), 235-260. https://doi.org/10.24843/jkb.2020.v10.i01.p11
Sztompka, P. (2017). Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta: Penerbit Kencana.
Winanti, N. P. (2021). Pasraman Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Budaya Dan Spiritual. Jurnal Penelitian Agama Hindu, 5 (2), 106–114. DOI: https://doi.org/10.37329/jpah.v5i2.1277
Yhani, P. C. C. (2018). Pelaksanaan Pasraman Kilat dalam Pembentukkan Karakter Anak di Desa Bengkala Kecamatan Kubutambahan Kabupaten Buleleng. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama dan Budaya Hindu, 9 (1), 57-64.
Yudana, I.M. (2020). Implementasi Pendidikan Tekno-Humanistik (Reinventing Pasraman for Next-Century School. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha. 8 (1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.23887/jpku.v8i1.23543
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.