Barong Landung: Inspirasi Daya Tarik Wisata dan Industri Kreatif di Bali

  • Anak Agung Gde Raka Universitas Warmadewa
  • Novi Anoegrajekti Universitas Negeri Jember
  • Putu Ngurah Suyatna Yasa Universitas Warmadewa

Abstract

Barong Landung is a rare and unique Balinese art performance that has the opportunity to be developed as a tourist attraction and a source of inspiration for creative industries. The uniqueness of Barong Landung can be seen from the characters that are associated with the mythology of the King of Bali with his Chinese princesses. This article analyzes the potential of the Barong Landung art performance to be developed as tourist attraction in supporting Bali cultural tourism and a source of creative industries. Data collection is done by observation, interview, and desk research and were analyzed qualitatively using the theory of commodification. The study shows that there were two types of Barong Landung performances namely sacred and profane. The former is for religious ritual, while the latter can be performed for touristic purpose and for source of inspiration of souvenir products that both support Bali cultural tourism.

Keywords: Barong Landung, sacred and profane, creative industries, tourist atarction, Bali cultural tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardhana, I Ketut, dkk. (2019). Pancasila, Kearifan Lokal, dan Masyarakat Bali. Denpasar: Pustaka Larasan.

Ardika, I Wayan. (2007). Pusaka Budaya dan Pariwisata. Denpasar: Pustaka Larasan.

Ayatrohaedi. (1986). Kepribadian Budaya Bangsa (Lokal Genius). Jakarta: Pustaka Jaya.

Barker, Chris. (2004). Cultural Studies: Teori &Praktik. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

Budiastra, I Putu. (1978). Prasasti Penida Kaja. Museum Bali.

Departemen Pendidikan Nasional. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia: Pusat Bahasa. Edisi Keempat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dibia, I Wayan. (1978). Perkembangan Seni Tari di Bali. Denpasar: Proyek sasana Budaya Bali.

Dinas Kebudayaan Provinsi Tingkat I Bali. (1996/ 1997). Data Kebudayaan daerah Bali.

Gadung, Ni Ketut. (2008). Kesenian Barong Landung di Banjar Kaja Pedungan: Sebuah Kajian Budaya. Tesis Program Magister Kajian Budaya, Program Pascasarjana Universitas Udayana, Denpasar.

Gottowik, Volker. (2010). “Transnational, Translocal, Transcultural: Some Remarks on the Relations between Hindu-Balinese and Ethnic Chinese in Bali”, Journal of Social Issues in Southeast Asia, Volume 25, Number 2, October 2010, pp. 178-212.

Jika, I Ketut. (2014). Kesenian Barong Landung di Banjar Tegeh Sari Desa Adat Kerobokan Kabupaten Badung: Kajian Bentuk, Fungsi, dan Makna. Tesis Program Magister Ilmu Agama dan Kebudayaan, Program Pascasarjana Universitas Hindu Indonesia, Denpasar.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2017 Tentang Pemajuan Kebudayaan.

Mahardika, Harryadin, dkk. (2017). Memahami Inovasi Disrutif Dari Kacamata Sekolah Bisnis. Malang: Media Nusa Creative.

Moelyono, Mauled. (2010). Menggerakkan Ekonomi Kreatif: Antara Tuntutan dan Kebutuhan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Moleong, Lexy J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatutif. Bandung: ROSDA.

Mudra, I Wayan, dkk. (2017). Data Seni Rupa & Desain di Kecamatan Susut dan Bangli serta Tembuku Kabupaten Bangli Provinsi Bali. Kerjasama Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Lembaga Penelitian, Pengabdian kepada Masyarakat dan Pengebangan Pendidikan Institut Seni Indonesia Denpasar dengan Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Bangli Nomor: 254/IT5.3/PG/2017 dan 431/226/ Dispabud/ 2017.

Nugroho, Riant. (2014). Kebijakan Publik Di Negara-Negara Berkembang. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nusa Bali. (2020, Januari 27). nusabali.com. Retrieved from nusabali.com: https://www.nusabali.com/berita/67702/kintamani-festival-ditunda-karena-isu-virus-corona.

Picard, Michel. (2006). Bali Pariwisata Budaya dan Budaya Pariwisata. Jakarta: Gramedia.

Piliang, Yasraf Amir. (2011). Dunia Yang Dilipat Dilipat: Tamasya Melampaui Batas-Batas Kebudayaan. Bandung: Matahari.

Piliang, Yasraf Amir. (2005). Transpolitika: Dinamika Politik di Dalam Era Virtualitas: Yogyakarta: Jalasutra.

Pitana, I Gde dan Gayatri, Putu G. (2005). Sosiologi Pariwisata: Kajian Sosiologi terhadap Struktur, Sistem, dan Dampak-Dampak Pariwisata. Yogyakarta: Andi.

Putra, I Nyoman Darma dan Syamsul Alam Paturusi. (2017). Metamorfosis Pariwisata Bali, Tantangan Membangun Pariwisata Berkelanjutan. Denpasar: Pustaka Larasan.

Raka, Anak Agung Gd. (2016). Pura Penataran Kahyangan Jagat Bali. Denpasar: Pustaka Larasan.

Sedyawati, Edi. (2006). Budaya Indonesia: Kajian Arkeologi Seni dan Sejarah. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Suardana, Gede, I Nyoman Darma Putra, dan Nengah Bawa Atmaja. (2018). “The Legend of Balinese Goddesses”: Komodifikasi Seni Pertunjukan Hibrid dalam Pariwisata Bali. Jurnal Kajian Bali Vol. 8, No. 1, pp. 35-52, Apr. 2018.

Vickers, Adrian. (2013). “Bali Membangun Kembali Pariwisata: 1950-an” Dalam Jurnal Kajian Bali (Journal of Bali Studies). Volume 03, Nomor 02, Oktober 2013, pp.1-38.
Published
2020-04-12
How to Cite
RAKA, Anak Agung Gde; ANOEGRAJEKTI, Novi; SUYATNA YASA, Putu Ngurah. Barong Landung: Inspirasi Daya Tarik Wisata dan Industri Kreatif di Bali. Jurnal Kajian Bali (Journal of Bali Studies), [S.l.], v. 10, n. 1, p. 95-118, apr. 2020. ISSN 2580-0698. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/kajianbali/article/view/54552>. Date accessed: 19 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/JKB.2020.v10.i01.p05.