HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL DENGAN STRES SAAT PEMBELAJARAN DARING PADA MAHASISWA KEDOKTERAN UNIVERSITAS UDAYANA

  • A.A. Sintya Wulandari Program Studi Sarjana Ilmu Keperawatan dan Profesi Ners
  • Made Oka Ari Kamayani
  • Ni Luh Putu Shinta Devi

Abstract

The Covid-19 pandemic has had an impact on several sectors, one of which is the education that is in learning methods that are switched to online. The sudden change of method can certainly cause stress to some students. The stress experienced can be reduced when individuals get social support from family, friends, and significant others as needed. Social support is a form of help, attention and support that really needed by individuals when experiencing a problem. This research aims to know the relationship between social support and stress during online learning in student faculty of medicine Udayana University. This research used a descriptive correlative design with a cross sectional approach. The research sample was obtained by using probability sampling with a proportionate stratified random sampling technique with a large sample was 341 students. Spearmen Rank results of the test were obtained by the value of the Sig p 0.000 < 0.05 and the value of the r -364, which means there was a significant relationship between social support and stress during online learning in student faculty of medicine Udayana University with a negative direction and weak relationship strength. Students can be able more caring, supportive, motivating, helping each other and also need an active role from academic supervisors to always accompany and assist students in every process that will be passed together.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afdila, J. N. (2016). Pengaruh terapi guided imagery terhadap tingkat stres pada mahasiswa tingkat akhir dalam menyelesaikan skripsi. Naskah Publikasi, Universitas Airlangga
Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada pendidikan di Indonesia: sekolah, keterampilan, dan proses pembelajaran. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(5), DOI: 10.15408/sjsbs.v7i5.15314
Anwar, A. A. & Tuhuteru, A. (2020). Ale rasa beta rasa: Covid-19 dan pembelajaran daring mahasiswa FISK IAKN Ambon. Jurnal Emik, 3(1)
Cohen, S. & Syme, S. L. (Eds.). (1994). Social Support and Health. Orlando. Florida: Academic Press Chirstiana, E. (2020). Burnout akademik selama pandemi Covid 19. Jurnal Bimbingan dan Konseling, ISSN: 2579-9908
Fakhriyani, D. V. (2019). Kesehatan Mental, 124. Jakarta: Duta Media Publishing
Fani, K. & Latifah, N. A. (2012). Hubungan antara dukungan sosial dengan penyesuaian diri remaja di panti asuhan. Jurnal Psikologi Pitutur, 1(1)
Hasanah, U., Ludiana., Immawati. & Livana, PH. (2020). Gambaran psikologis mahasiswa dalam proses pembelajaran selana pandemi Covid-19. Jurnal Keperawatan Jiwa, 8(3), 299-306
Hianto, S. & Shanti, T. I. (2018). Dinamika stress, strategi coping, dan dukungan sosial yang diharapkan mahasiswa skripsi di Universitas XYZ. Provitae Jurnal Psikologi Pendidikan, 11(2), 41-60
Info Corona Pemerintah Provini Bali. (2021). Provinsi Bali Tanggap Covid-19. Diakses melalui https://infocorona.baliprov.go.id/
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). SE Mendikbud: pembelajaran secara daring dan bekerja dari rumah untuk mencegah penyebaran Covid-19. Diakses melalui https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/03/se-mendikbud-pembelajaran-secara-daring-dan-bekerja-dari-rumah-untuk-mencegah-penyebaran-covid19
Lestari, S. & Sarwinanti. (2017). Hubungan dukungan sosial dengan tingkat stres pada mahasiswa program studi D IV bidan pendidik Universitas ‘Aisyiyah Yogyakarta. Naskah Publikasi, Universitas ‘Aisyiyah Yogyakarta
Livana, PH., Mubin, M. F. & Basthomi, Y. (2020). “Tugas pembelajaran” penyebab stres mahasiswa selama pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 3(2), 203-208, e-ISSN 2621-2978
Lola, Y. K. (2017). Hubungan dukungan sosial dengan stres pada mahasiswa preklinik keperawatan Universitas Andalas tahun 2016. Diploma Thesis, Univesitas Andalas
Majrika, R. Y. (2018). Hubungan antara dukungan sosial dengan stres akademik pada remaja SMA di SMA Yogyakarta. Naskah Publikasi, Universitas Islam Indonesia
Maulidia, A. N. & Prihastuti. (2017). Hubungan antara dukungan sosial keluarga dengan self efficacy menghadapi ujian nasional pada siswa kelas XII SMA X. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Perkembangan, 6(4), 74-81. E-ISSN: 2301-7104
Maulina, B. & Sari, D. R. (2018). Derajat stres mahasiswa baru fakultas kedokteran ditinjau dari tingkat penyesuaian diri terhadap tuntutan akademik. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 4(1), 1-5
Nasution, D. A. D., Erlina. & Muda, I. (2020). Dampak pandemi Covid-19 terhadap perekonomian Indonesia. Jurnal Benefita, 5(2)
Pratiwi, I. H. & Laksmiwati, H. (2013). Pengaruh dukungan emosional, dukungan penghargaan, dukungan instrumental, dan dukungan informatif terhadap stres pada remaja di Yayasan Panti Asuhan Putra Harapan Asrori Malang. Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1)
Rif’ati, M. I., Arumsari, A., Fajriani, N., Maghfiroh, V. S., Abidi, A. F., Chusairi, A. & Hadi, C. (2018). Konsep Dukungan Sosial. Artikel Filsafat Ilmu Psikologi Sosial, Universitas Airlangga
Sarafino, E. P. (1994). Health psychology. Biopsychosocial interaction 3th Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc
Sarafino, E. P. & Smith, T. W., King, D. B. & Longis, A. D. (2020). Health Psychology. Biopsychosocial Interaction 2nd Canadian Edition. Canada: John Wiley & Sons Canada, Ltd
Sari, M. K. (2020). Tingkat stres mahasiswa S1 keperawatan tingkat satu dalam menghadapi wabah Covid-19 dan perkuliahan daring di Stikes Karya Husada Kediri. Jurnal Ilmiah Pemenang, 2(1)
Satria. (2019). Perbedaan pola dukungan sosial dalam masyarakat komunal dan non-komunal. Article UGM. Diakses melalui https://ugm.ac.id/id/berita/17640-perbedaan-pola-dukungan-sosial-dalam-masyarakat-komunal-dan-non-komunal
Suciani, D., Rozali, Y. A. & Safitri. (2014). Hubungan dukungan Sosial dengan motivasi belajar pada mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 12(2)
Universitas Indonesia. (2020). Sumber-Sumber Belajar Daring. Diakses melalui https://www.ui.ac.id/sumber-belajar-daring.html
Wakhudin, dkk. (2020). Covid-19 dalam Ragam Tinjauan Perspektif. Yogyakarta: MBridge Press
World Health Organization. (2021). Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. Diakses melalui https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019?gclid=Cj0KCQjw59n8BRD2ARIsAAmgPmLr8vRW36f5nuT15yz79D7lvWDUTYKOZAHk6eKmnFbkv8cFkDmGLgwaArrZEALw_wcB
World Health Organization. (2021). Update on Coronavirus Disease in Indonesia. Diakses melalui https://www.who.int/indonesia/news/novel-coronavirus
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. & Farley, G. K. (1988). The Multidimensional Scale of Perceived. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41, DOI:10.1080/00223891.1990.9674095
Published
2021-12-30
How to Cite
WULANDARI, A.A. Sintya; KAMAYANI, Made Oka Ari; DEVI, Ni Luh Putu Shinta. HUBUNGAN DUKUNGAN SOSIAL DENGAN STRES SAAT PEMBELAJARAN DARING PADA MAHASISWA KEDOKTERAN UNIVERSITAS UDAYANA. Coping: Community of Publishing in Nursing, [S.l.], v. 9, n. 6, p. 691-699, dec. 2021. ISSN 2715-1980. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/coping/article/view/75263>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/coping.2021.v09.i06.p08.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>