Marketing Communication on Food Processed (MSME) In Pontianak City
Main Article Content
Abstract
The selection of the marketing communication domain plays a major role in promoting products and services. The most common problem in Micro, Small, and Medium Enterprises (MSME) is its funding system. This study aimed to know the integrated communication marketing used in food processing MSME in Pontianak City. This study was involving 100 participants chosen based on the purposive sampling technique. The analysis method used was descriptive and qualitative analysis. Through a descriptive analysis, the variable studied was described. While, the qualitative analysis applied in assessing the data sources, data reduction, and deducting conclusions or verifications. The result showed that integrated communication marketing that consisted of media advertising, sales promotion, and direct marketing are highly contributed to the food processed sales performance in Pontianak City.
Downloads
Article Details
References
Aziz, R., & Mangestuti, R. (2006). Tiga Jenis Kecerdasan dan Agresivitas Mahasiswa. Jurnal Psikolog (21).
Belisa, N. (2018). Pengaruh Sales Promotion Voucher Diskon Melalui Media Sosial Instagram @Brosisdeal Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Marchant Lokal Pekanbaru. Jurnal FISIP, Vol. 5 (1).
Dellamita, M. F., Fauzi, A., & Yulianto, E. (2014). Penerapan Personal Selling Untuk Meningkatkan Penjualan (Studi pada PT Adira Quantum Multifinance Point of Sales Dieng Computer Square Malang). Jurnal Adminitrasi Bisnis, 9 (2).
Ellisshanty, Iga, S., & Harti. (2017). Pengaruh Harga. Kualitas Produk, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian di UKM Bakso Kemasan M di Mojokerto. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, Vol. 1(1), 49-54.
Lasswell, H. (n.d.). Structure an Function of Communication In Seciet. 2009: Wilbur Schramm.
Laurencia, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Celebrity Endorser Isyana Sarasvati Dalam Iklan "Isyana vs Gengster" Terhadap Brand Awareness Masyarakat Surabaya. Jurnal E-Komunikasi, 4 (1).
Mugaonkar, Ananthan, Samal, & Debnath. (2011). Studi Tentang Perilaku Konsumen. Pertanian Usulan Penelitian Ekonomi, 24, 133-140.
Prabowo, H., Darman, & Noegraheni. (2014). Analisis Kepercayaan Dalam C2c E-Commerce Terhadap Keputusan Pembelian & Dampaknya Terhadap Repurchase Pada Kaskus. Binus Bisnes Review, Vol. 5(1), 301-304.
Purnomo, A. (2014). Efektivitas Pembiayaan UMKM akan Musyarakah Pada Nasabah Baitul Maal Wat Tamwil Beringharjo Cabang Malioboro Yogyakarta. Jurnal Pendidikan & Ekonomi, Vol. 3 (6), 950-959.
Retnowati, N. D., Indrianingsih, Y., & Honggowibowo, A. S. (2020). Pemanfaatan Endorse dan Hastag Untuk Pemasaran Produk Menggunakan Instagram Pada UMKM di Kecamatan Patuk Kabupaten Gunung Kidul. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 3.
Rizqi, R., Putri, & Ardyanto. (2016). Hubungan Gizi Dengan Produktivitas Kerja Tenaga Kerja Bagian Sorter and Packers. Skripsi.
Roni, G. G. (2015). Meningkatkan Penjualan Melalui Konsep Komunikasi Pemasaran Terpadu Di UMKM. Management.
Setiawan, T. F., Suharjo, B., & Syamsun, M. (2018). Strategi Pemasaran Online Umkm Makanan. Jurnal Manajemen Ikm, Vol. 13(3), 116-126.
Shimp, T. A. (2010). Advertising Promotion and Other Aspects of Interated Marketing Communication. Canada: Nelson Education, Ltd.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Jakarta: CV Alfabeta.
Suma'mur. (2009). Hygiene Perusahaan dan Kesehatan Kerja. Jakarta: Gunung Agung.
Supriyanto. (2006). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Sebagai Salah Satu Upaya Penanggulangan Kemiskinan. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Vol. 3 (1), 1-16.
Susanto, T. T., Kusnadi, E., & Retno, L. (2018). Penggunaan Spanduk dan Brosur Sebagai Bahan Penunjang Media Publisitas Kegiatan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 1(3), 576-584.
Tavris, W. D. (2017). Psikologi. Jakarta: Erlangga.