FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUASAN WISATAWAN MANCANEGARA MENGGUNAKAN KAPAL PESIAR PINISI PRANA DI LABUAN BAJO

  • Syarif Hidayatullah Program Studi Industri Perjalanan Wisata, Fakultas Pariwisata, Universitas Udayana
  • I Made Kusuma Negara Program Studi Industri Perjalanan Wisata, Fakultas Pariwisata, Universitas Udayana
  • LGLK. Dewi Program Studi Industri Perjalanan Wisata, Fakultas Pariwisata, Universitas Udayana

Abstract

As one of the National Tourism Strategic Areas, Labuan Bajo is starting to be visited by many tourists. Many pinisi ships operate in Labuan Bajo. One of them is Prana. Due to the high price offered, the Prana manager must give satisfaction to tourists. This journal aims to determine the characteristics of tourists and the factors that influence the satisfaction of tourists who use the pinisi Prana cruise ship in Labuan Bajo. The sample choosen with a purposive sampling technique with a number of respondents 100 foreign tourists. Data analysis techniques: validity test, reliability test, and factor analysis. The results indicate that: the characteristics of tourists who use the pinisi Prana cruise ship in Labuan Bajo are 25 - 50 years old, male, work as an entrepreneur, latest undergraduate education, not married, for recreation, stay for 5-7 days, get information from friends / relatives, going on trips with friends, and planning trips by yourself. From 2 initial factors consisting of 22 indicators, 6 factors are formed that affect the satisfaction of tourists who use the pinisi Prana cruise ship. The 6 factors are service quality (29,20%), security (8,61%), price & image (7,81%), convenience (6,11%), facilities (5,33%), and trust (5,07%). The dominant factor affecting the satisfaction of tourists using the Pinisi Prana cruise ship in Labuan Bajo is the quality of service with an eigenvalue of 6,42 and a percentage of variance of 29,20%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardiwidjaja, R. 2016. “Pelestarian Warisan Budaya Bahari: Daya Tarik Kapal Tradisional Sebagai Kapal Wisata”. KALPATARU. Majalah Arkeologi, Vol. 25, No. 1, Mei 2016, pp. 65 – 74.
Buddy, T., Salim, F. 2019. “Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Dampaknya Pada Reputasi Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Travel Umroh dan Haji di Jakarta Timur)”. Jurnal Ekonomi Bisinis Dan Manajemen, Vol. 4, No. 2, Desember 2019, pp. 110 – 125.
Ghozali, I. 2005. Aplikasi Analisis Multivariate dengan SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP.
Gunadi, I., M., A. 2020. “Peluang Dan Tantangan Pengembangan Layanan Wisata Kapal Pesiar (Cruise) Di Pelabuhan Belawan Medan”. Edutourism Journal of Tourism Research, Vol. 2, No. 1, Juni 2020, pp. 67 – 71.
Gusneli. 2016. “Pengaruh Fasilitas terhadap Kepuasan Pengunjung ke Objek Wisata Air Terjun Bayang Sani Kabupaten Pesisir Selatan”. E-Journal Home Economic and Tourism, Vol. 11, No. 1, Maret 2016, pp. 1- 12.
Khakim L., Fathoni, A., Minarsih, M. M. 2014. “Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Variabel Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Pizza Hut Cabang Simpang Lima”. Jurnal of Management, Vol. 1, No. 2, Februari 2015, pp. 1-15.
Kusumasitta. 2014. “Relevansi Dimensi Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan Bagi Pengunjung Museum Di Taman Mini Indonesia Indah”. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, Vol. 7, No. 1, 2014, pp. 153 – 176.
Laely, N. (2016). “Analisis Pengaruh Kepercayaan dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Pada PT. Telkomsel di Kota Kediri”. JMM17 Jurnal Ilmu Ekonomi & Manajemen. Vol. 3, No.2, September 2016, pp. 61 – 74.
Lupiyoadi, R. 2004. Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktek. Jakarta: Salemba Empat.
Nazwirman, Zain, E. 2019. “Analisis Karakteristik Wisatawan Lokal Monumen Nasional DKI Jakarta”. Journal of Economics and Business Aseanomics (JEBA), Vol. 4, No. 1, Juni 2019, pp. 44 – 54.
Palma, M. A., Andjarwati, A. L. 2016. “Pengaruh Kualitas Produk, Kemudahan, Dan Harga Terhadap Niat Beli Ulang Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Pelanggan Produk Fashion Melalui Toko Online Di Surabaya)”. Journal of Research In Economics And Management, Vol. 16, No. 1, pp. 84 – 104.
Sari, N. 2016. Kepuasan Wisatawan Terhadap Wisata Kuliner Di Objek Wisata Pantai Indah Selatbaru Kecamatan Bantan Kabupaten Bengkalis. Pekanbaru: Universitas Riau.
Simamora, B. 2003. Memenangkan Pasar dengan Pemasaran Efektif dan Profitabel. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Tjokrowibowo, L. 2013. “Analisis Pengaruh Citra Perusahaan Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Dalam Rangka Membangun Minat Transaksi Ulang (Studi Pt. Phillip Securities Indonesia Cabang Semarang)”. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, Vol. XII, No. 2, September 2013, pp. 149 – 156.
Published
2023-08-27
How to Cite
HIDAYATULLAH, Syarif; KUSUMA NEGARA, I Made; DEWI, LGLK.. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEPUASAN WISATAWAN MANCANEGARA MENGGUNAKAN KAPAL PESIAR PINISI PRANA DI LABUAN BAJO. Jurnal IPTA (Industri Perjalanan Wisata), [S.l.], v. 11, n. 1, p. 131-142, aug. 2023. ISSN 2548-7930. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/pariwisata/article/view/72010>. Date accessed: 22 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/IPTA.2023.v11.i01.p18.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>