Pengungkapan Corporate Social Responsibility dan Price to Book Value : Pengujian Efek Moderasi Good Corporate Governance
Abstract
Price to book value (PBV) is a comparison between the stock price and the book value per share. This study aims to empirically examine the effect of corporate social responsibility disclosure on price to book value and the role of good corporate governance in strengthening the effect of corporate social responsibility disclosure on price to book value. The sample was determined by using nonprobability sampling method with purposive sampling technique. From purposive sampling, 19 samples were obtained from 2016-2019, so that 52 observations were obtained. The analysis technique used is moderated regression analysis (MRA). The results of the analysis show that the disclosure of corporate social responsibility has a negative and insignificant effect on price to book value and good corporate governance strengthens the effect of corporate social responsibility disclosure on price to book value.
Keywords : Corporate Social Responsibility Disclosure; Price to Book Value; Good Corporate Governanance.
Downloads
References
Ardimas, W., Ekonomi, F., & Gunadarma, U. (2014). Pengaruh Kinerja Keuangan Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Bank. BENEFIT Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 18, 57–66. https://doi.org/10.14414/jbb.v5i2.547
Ardimas, Wahyu. 2014. “Pengaruh Kinerja Keuangan Dan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Bank.” Benefit Jurnal Manajemen Dan Bisnis 18, hal. 57–66.
Asmeri, R., Alvionita, T. & Gunardi, A. (2017). CSR Disclosures In The Mining Industry: Empirical Evidence From Listed Mining Firms In Indonesia. Indonesian Journal of Sustainability Accounting and Management, 1(1), pp.16.
Awuy, Vinta Paulinda 2016. Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility ( CSR ) Terhadap Earnings Response Coefficient ( ERC ) ( Suatu Studi Empiris Pada Perusahaan Pertambangan Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Pada Tahun 2010-2013 ). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan 18(1), hal.15–26.
Badjuri, A. (2011). Faktor-Faktor Fundamental, Mekanisme Corporate Social Responsibility (CSR) Perusahaan Manufaktur dan Sumber Daya Alam di Indonesia. Dinamika Keuangan Dan Perbankan, 3(1), 38–54.
Bayu, A. N., Putra, D., & Wirakusuma, M. G. (2015). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Pemoderasi. Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 13(2), 2302–8556.
Bukhori, Iqbal & Raharja. (2012). Pengaruh GCG Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Kinerja Perusahaan (Studi Empiris Pada Perusahaan Yang Terdaftar Di BEI). Dipenogoro of Journal Accountign, hal. 17-55
Cahyandito, Martha Fani & Oktovianus Nawa Pau. (2017). The Importance of Considering Gcg and Csr While Pursuing Corporate Share Value. Jurnal Bisnis Dan Manajemen 18(02), pp.21–33.
Dewi, I., Handayani, S. R., & Nuzula, N. F. (2014). Pengaruh Struktur Modal Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Sektor Pertambangan Yang Terdaftar Di Bei Periode 2009-2012). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 17(1), 85090.
Dewi Ariasih, Ni Putu & I. Ketut Yadnyana. 2018. Pengaruh Profitabilitas Pada Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Moderasi. E-Jurnal Akuntansi 22(2), hal. 1600–1625.
Dianawati, Cici Putri & Siti Rokhmi Fuadati. 2016. Pengaruh CSR Dan GCG Terhadap Nilai Perusahaan: Profitabilitas Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen 5(1), hal. 1–20.
Ery, Yanto. 2018. Effect of Corporate Social Responsibility and Good Corporate Governance on the Value of Company with Profitability as Moderating Variables. JAAF (Journal of Applied Accounting and Finance) 2(1), pp. 36.
Fanti, Luciano & Domenico Buccella. 2017. The Effects of Corporate Social Responsibility on Entry. Economia e Politica Industriale 44(2), pp. 259–66.
Gozali, Nathalia. 2012. Dampak Penerapan Prinsip-Prinsip Good Corporate Governance Terhadap Kinerja Perusahaan. JURNAL ILMIAH MAHASISWA AKUNTANSI 1(4), hal. 49–55.
Gde, C., Putra, B., Rasmini, N. K., Bagus, I., & Astika, P. (2013). Volume.02.No.05.Tahun 2013. 05, 338–353.
Harahap, H. P. (2018). The Influence of Information Asymmetry on Earnings Management With Good Corporate Governance (GCG) as the Moderating variable. The Indonesian Accounting Review, 7(1), 61.
https://doi.org/10.14414/tiar.v7i1.685
Hidayati, E. E. (2010). Analisis Pengaruh Der, Dpr, Roe Dan Size Terhadap Pbv Perusahaan Manufaktur Yang Listing Di Bei Periode 2005-2007. Jurnal Bisnis Strategi, 19(2), 166–174. https://doi.org/10.14710/jbs.19.2.166-174
Lindawati, Ang Swat Lin & Marsella Eka Puspita. 2015. Corporate Social Responsibility: Implikasi Stakeholder Dan Legitimacy Gap Dalam Peningkatan Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi Multiparadigma 4(6) hal. 157–74.
Mahardhika, B. W., & Roosmawarni, A. (2016). Analisis Karakteristik Perusahaan Yang Mempengaruhi Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) Tahun 2010-2014. Balance, XIII(2), 23–47.
Marlina, T. (2013). Pengaruh Earning Per Share, Return On Equity, Debt To Equity Ratio dan Size Terhadap Price To Book Value. Jurnal Ilmiah AkuntansiKesatuan,1(1),59–72.
https://www.researchgate.net/publication/329364016_Pengaruh_Earning_Per_Share_Return_On_Equity_Debt_To_Equity_Ratio_dan_Size_Terhadap_Price_To_Book_Value_Tri_Marlina
Melani, S., & Wahidahwati. (2017). Pengaruh CSR dan GCG Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 6(10), 1–24.
Nahda, K., & Harjito, D. A. (2011). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan dengan Corporate Governance sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Siasat Bisnis, 15(1), 1–12. https://doi.org/10.20885/jsb.vol15.iss1.art1
Pertiwi, T. K., & Pratama, F. M. I. (2011). Pengaruh Kinerja Keuangan, Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan Food and Beverage. JurnalManajemenDanKewirausahaan, 14(2). https://doi.org/10.9744/jmk.14.2.118-127
Prajanto, A., & Pratiwi, R. D. (2017). Analisis Nilai Perusahaan Manufaktur Di Indonesia Dari Perspektif Kinerja Keuangan. Jurnal Akuntansi Indonesia, 6(1), 13. https://doi.org/10.30659/jai.6.1.13-28
Purnamaningsih, D., & Wirawati, N. gusti putu. (2014). Pengaruh return on asset, struktur modal, price to book value dan Good Corporate Governance pada return saham. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 1(9), 1–16.
Putri, A. K., Sudarma, M., & Purnomosidhi, B. (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan dengan Ukuran Perusahaan dan Jumlah Dewan Komisaris sebagai Variabel Pemoderasi (Studi pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar Bursa Efek Indonesia). Jurnal Aplikasi Manajemen, 14(2). https://doi.org/10.18202/jam23026332.14.2.16
Savitri, N. L. A., & Mimba, N. P. S. H. (2016). Kemampuan Profitabilitas dan Growth Opportunity Memoderasi Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 5(11), 3765–3792.
Siboro, D. T. (2007). Hubungan Good Corporate Governance (GCG) Dengan Pengungkapan Laporan Keuangan. Fokus Ekonomi : Jurnal Ilmiah Ekonomi, 2(2), 17–29.
Silalahi, S. (2014). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosure, Beta Dan Price To Book Value (PBV) Terhadap Earnings Response Coefficient (ERC) (Studi Empiris Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia). Jurnal Ekonomi Universitas Riau, 22(01), 8717.
Suffah, R., & Riduwan, A. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Ukuran Perusahaan dan Kebijakan Dividen Pada Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 5(2), 1–17. https://ejournal.stiesia.ac.id/jira/article/download/1634/1595
Sunarsih, N. M., Dewi, N. P. S., & Kireina, M. N. N. A. (2019). Analysis Of Factors Effecting The Firm Value Factors That Effect The Firm Value. International Journal of Applied Business and International Management, 4(3), 94–103. https://doi.org/10.32535/ijabim.v4i3.687
Susanto, P. B., & Subekti, I. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan (Studi Pada Sektor Pertambangan Di Bursa Efek Indonesia). Keberlanjutan, 2(1), 498. https://doi.org/10.32493/keberlanjutan.v2i1.y2017.p498-527
Umbara, D., & Suryanawa, I. (2014). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 9(2), 410–424.
Wijaya, M. (2012). Analysis of Insect Hormones by Means of A Radial Compression Separation System. JURNAL ILMIAH MAHASISWA AKUNTANSI, 6(2), 291–299. https://doi.org/10.1080/01483918308066890
Worokinasih, S., & Zaini, M. L. Z. B. M. (2020). The mediating role of corporate social responsibility (CSR) disclosure on Good Corporate Governance (GCG) and firm value. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 14(1 Special Issue), 88–96. https://doi.org/10.14453/aabfj.v14i1.9
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.