Moderasi Persepsi Kegunaan dan Kemudahan Pembelajaran terhadap Pengaruh Minat Belajar pada Tingkat Pemahaman Akuntansi

  • Anak Agung Ngurah Agung Kresnandra Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, Indonesia
  • I Wayan Gde Wahyu Purna Anggara Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, Indonesia

Abstract

This study aims to determine the moderating ability of the perceived usefulness and convenience of online learning media at OASE Udayana on the influence of accounting students' learning interest on their level of accounting understanding. The primary data of this research is the distribution of questionnaires using purposive sampling method. The collected data is first tested for the fulfillment of the classical assumption requirements, then analyzed using the technique of moderated regression analysis (MRA). The results of this study are that interest in learning statistically affects the level of accounting understanding, perceptions of the usefulness of online learning media are not able to strengthen or weaken the influence of interest in learning on the level of accounting understanding and perceived ease of moderating the effect of interest in learning on the level of accounting understanding.


Keywords: Learning Interests; Perceptions of Usefulness; Perceptions of Ease; Level of Accounting Understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adeviana, R. (2018). Pengaruh Tingkat Pendapatan Orang Tua, Persepsi Fasilitas Belajar, Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI SMA Negeri 16 Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6(3), 150–156. https://doi.org/10.26740/jupe.v6n3.p%p

Atmaja, R., Ramantha, I. W., & Suartana, I. W. (2017). Pengaruh Minat Belajar Pada Pemahaman Akuntansi Dengan Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 6(5), 2021–2046. https://ojs.unud.ac.id/index.php/EEB/article/view/29302

Budhiyanto, J., S., & I. N., P. (2004). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ekonomi Bisnis, X(2), 260–281.

Chau, P. Y. K. (1996). An Empirical Assessment of a Modified Technology Acceptance Model. Journal of Management Information Systems, 13(2), 185–204. https://doi.org/10.1080/07421222.1996.11518128

Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Yrama Widya.

Davis, F. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008

Fanikmah, D. A., & Kurnia. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 5(7), 1–17. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jira/article/view/1847

Fishbein, M., & Ajzen, I. (1991). The Influence of Attitudes on Behavior. The Handbook of Attitudes.

Gardner, C., & Amoroso, D. L. (2004). Development of an Instrument to Measure the Acceptance of Internet Technology by Consumers. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, 1–10.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 (Edisi Tujuh). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Horngren, C. T., Datar, S. M., & Rajan, M. V. (2011). Cost Accounting : A Managerial Emphasis. In Fourteenth Edition. Pearson Education Inc.

Idris, Z., & Jamal, L. (1992). Pengantar Pendidikan I. Jakarta: Grasindo.

Jogiyanto. (2017). Sistem Informasi Keprilakuan. Yogyakarta : Andy.

Minarni, Buwono, S., & Okianna. (2014). Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Akuntansi Di Kelas XI IPS. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(7). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/6432

Praptiningsih, A., Soeryati, & Sidharta, E. A. (2009). Hubungan Keefektifan Guru Dalam Mengajar Dan Motivasi Berprestasi Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Bidang Studi Akuntansi (studi pada SMA Ardjuna Malang) [Universitas Negeri Malang. Program Studi Akuntansi]. http://mulok.library.um.ac.id/home.php?s_data=Skripsi&s_field=0&mod=b&cat=3&id=32954

Ramayulis. (2001). Metodologi Pengajaran Agama Islam. Jakarta : Kalam Mulia.

Rokhana, L. A., & Sutrisno, S. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar, Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomika Dan Bisnis UNTAG Semarang). Media Ekonomi Dan Manajemen, 31(1). http://jurnal.untagsmg.ac.id/index.php/fe/article/view/282

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanti, S., Rispantyo, & Kristianto, D. (2017). Pengaruh Minat Belajar, Perilaku Belajar, Kecerdasan Intelektual Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Akuntansi Dan Sistem Teknologi Informasi, 13. https://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/Akuntansi/article/view/1620

Syah. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Tsani, S. F. (2011). Sepsi Siswa Mengenai Kegunaan Dan Kemudahan Penggunaan Media Account Board, Serta Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Jurnal Penyesuaian Pada SMA Negeri 1 Kramat [Universitas Negeri Semarang]. http://lib.unnes.ac.id/8039/1/10552.pdf

Tyas, E. I., & Darma, E. S. (2017). Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, Perceived Enjoyment, dan Actual Usage Terhadap Penerimaan Teknologi Informasi: Studi Empiris Pada Karyawan Bagian Akuntansi dan Keuangan Baitul Maal Wa Tamwil Wilayah Daerah Istimewa Yogyakarta dan Sek. Reviu Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 1(1), 25–35. https://journal.umy.ac.id/index.php/rab/article/view/7658

Winkel, W. . (1983). Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT. Gramedia Widia Sarana Indonesia.
Published
2022-01-26
How to Cite
AGUNG KRESNANDRA, Anak Agung Ngurah; ANGGARA, I Wayan Gde Wahyu Purna. Moderasi Persepsi Kegunaan dan Kemudahan Pembelajaran terhadap Pengaruh Minat Belajar pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, [S.l.], v. 32, n. 1, p. 93-108, jan. 2022. ISSN 2302-8556. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/akuntansi/article/view/68275>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/EJA.2022.v32.i01.p07.
Section
Artikel