Makna Lotus dalam Lagu LiSA - GURENGE

  • Alya Husna Nabila Jenderal Soedirman University
  • Diana Puspitasari Universitas Jenderal Soedirman
  • Muammar Kadafi Universitas Jenderal Soedirman

Abstract

This research contains the meaning of lotus in the song LiSA - Gurenge which has an implied meaning regarding the philosophical value of lotus which is analogous to the stages of human life. The purpose of this study is to describe the representation of the lotus flower and its meaning in the Gurenge song for Japanese society. This study uses a qualitative descriptive method, see note, then the theoretical concept used in this research is the semiotic theory of Charles Sanders Peirce. The results of this study found that there is a representation of the living teaching of the Lotus Sutra which is believed by Tiantai and Nichiren Buddhists who are widespread in East Asia. Based on the results of the research, it can be concluded that the Gurenge song describes the human process in an effort to achieve the highest enlightenment to reach nirvana in accordance with Buddhist teachings

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, WM, Yarno, Y., & Hermoyo, RP (2019). Pesan Nilai-Nilai Motivasi pada Lirik Lagu Album Monokrom (Kajian Semiotika Model Charles Sander Peirce). Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra , 12 (1), 67-81.

Anggraini, A., P. (2018). Memahami Pentingnya Rasa Percaya Diri Dalam Kehidupan. Retrieved October 22, 2018, from Kompas.com website https://lifestyle.kompas.com/read/2018/09/05/111100720/memahamipentingnya-rasa-percaya-diri-dalam-kehidupan-?page=all

Aviandy, M., & Saleh, MI (2020). Representasi Ideologi Generasi Muda Uni Soviet dalam Lirik Lagu Mama-Anarxija (Mama Anarki) dari Kino. JSSH (Jurnal Sains Sosial dan Humaniora), 4 (2), 121-138.

Hayati, N. (2018). Pesan Kehidupan Dalam Lirik Lagu Shalawat Bahasa Jawa. SHAHIH: Jurnal Multidisiplin Keislaman, 3 (1), 21-32.

Hoed, Benny H. (2007). Semiotik dan Dinamika Sosial Budaya, Ferdinand de Saussure, Roland Barthes, Julia Kristeva, Jacques Derrida, Charles Sander Peirce, Marcel Danesi dan Paul Perron. Jakarta: Komunitas Bambu.

Iswari, FM (2015). Representasi Pesan Lingkungan dalam Lirik Lagu Surat Untuk Tuhan Karya Grup Musik “Kapital” (Analisis Semiotika). EJournal Ilmu Komunikasi , 3 (1), 254-268.

Kartika, KWP, Rahman, Z., & Al Hakim, MSM (2020). ANALISIS MAKNA LAGU SAZANKA (KAJIAN SEMIOTIKA). Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang Undiksha , 6 (3), 308-313.

Kesuma, Tri Mastoyo Jati. (2017). Pengantar (Metode) Penelitian Bahasa. Yogyakarta: Carasvatibooks.

Kubo, Tsugurani & Yuyama, Akira. (2007). THE LOTUS SUTRA (Taishō Volume 9, Number 262). http://www.bdk.or.jp/document/dgtl- dl/dBET_T0262_LotusSutra_2007, diakses 22 Juni 2022.

Kriyantono, Rachmat. (2006). Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Mboka, I., & Syah, I. (2020). Makna Lirik Lagu Gawi “Ine Pare” Karya Frans Tuku (Analisis Semiotik Carles S. Peirce). Jurnal Pendidikan , 8 (2), 111- 122.

Moeliono, Anton M. (2003). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud.

Moleong, L. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ratunis, GP (2020). Representasi Makna Kesendirian pada Lirik Lagu “Ruang Sendiri” Karya Tulus. Jurnal Penelitian Humaniora , 25 (2), 50-58.

Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan secara Linguistis. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.

Sobur, Alex (2009). Semiotika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ward, William E. (1952). The lotus symbol: Its meaning in buddhist art and philosophy. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 11(2), 135-146.

Wibowo, Indiwan Seto Wahyu. (2011). Semiotika Komunikasi – Aplikasi Praktis Bagi Penelitian dan Skripsi Komunikasi. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Winduwati, S. (2017). REPRESENTASI SEKS BEBAS PADA LIRIK LAGU DANGDUT (ANALISIS SEMIOTIKA SAUSSURE PADA LIRIK LAGU “CINTA SATU MALAM”). Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni , 1 (2), 346-359.

Yadiyanti, DP (2021). Semiotika dalam Lirik Lagu Kun Anta oleh Humood Al-Khuder. Al-Irfan: Jurnal Sastra Arab dan Kajian Islam , 4 (1), 69-81.

Yazid, TP (2014). Representasi Perempuan Minangkabau dalam Lirik Lagu si Nona. Jurnal Paralela , 1 (2), 135-142.

Zoezt, Aart Van & Panuti Sudjiman. (1992). Serba-Serbi Semiotika. Jakarta: Pustaka Utama Gramedia.
Published
2024-02-29
How to Cite
NABILA, Alya Husna; PUSPITASARI, Diana; KADAFI, Muammar. Makna Lotus dalam Lagu LiSA - GURENGE. Jurnal Sakura : Sastra, Bahasa, Kebudayaan dan Pranata Jepang, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 1-17, feb. 2024. ISSN 2623-0151. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/sakura/article/view/98165>. Date accessed: 02 may 2024. doi: https://doi.org/10.24843/JS.2024.v06.i01.p01.
Section
Articles