Penggunaan Campur Kode Guru dalam Pembelajaran Bahasa Jepang Kelas XI IBB di SMAS LAB UNDIKSHA
Abstract
The purpose of the study is to examine how Japanese language instructors used mixed codes in Japanese class XI IBB at the Undiksha Laboratory Private High School. Non-participation observation techniques were used in this study as qualitative descriptive methodologies. This study focused on a Japanese instructor at SMAS Laboratory Undiksha Class XI Language. The utterances made by Japanese teachers while engaging students in learning activities served as the study's data source. According to the findings of this investigation, Japanese professors at SMA Private Laboratory Undiksha sometimes mix codes externally. The research findings are presented in the form of a conversation between the teacher and the students, followed by a descriptive technique.
Downloads
References
Firmansyah, Arif Muhammad. (2021年Maret月). Interferensi Dan Integrasi Bahasa: Kajian Sosiolinguistik. Paramasastra, 8, 46-59.
Harisal, Somawati, Ni Putu, Dyah, Wahyuning, Kanah. (2021). Code-Mixing in Student Interaction of UKM Jepang. IZUMI, 267-277.
Nababan, P. (1993). Sosiolinguistik Suatu Pengantar. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Nesya Yolanda, C. (2012). ANALISIS MAKNA DAN PENGGUNAAN KATA SENSEI DITINJAU DARI SEGI SEMANTIK IMIRON KARA MITA SENSEI NO KOTOBA NO SHIYOUSHA TO IMI NO BUNSEKI. Universitas Sumatra Utara.
Nidawati. (2020). Penerapan Peran Dan Fungsi Guru Dalam Kegiatan Pembelajaran. Pionir Jurnal Pendidikan, 9, 136-153.
Rohmawati, Maulidiyah Annisa. (2022). Penggunaan Alih Kode Dan Campur Kode Mahasiswa Bahasa Jepang Universitas Negeri Surabaya Pada Aplikasi Hellotalk. Jurnal Hikari, 6, 382-393.
Suandi, Nengah. (2014). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Lianiska, W., Charlina, C., & AR, H. F. Alih Kode dan Campur Kode dalam Novel 99 Cahaya di Langit Eropa Karya Hanum Salsabiela Rais dan Rangga Almahendra: suatu Kajian Sosiolinguistik (Doctoral dissertation, Riau University).
Chaer, Abdul.2007. Linguistik Umum.Jakarta:Rineka Cipta
Gunawan, Imam.2015. Metode Penelitian Kualitatif Teori & Praktik.Jakarta:Bumi Aksara
Gayatri, N. L. A., Sudiana, I. N., Indriani, M. S., & Hum, M. (2016). Alih Kode Dan Campur Kode Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri 4 Kubutambahan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha, 4(2).
Rohmawati, A. M., & Fanani, U. Z. PENGGUNAAN ALIH KODE DAN CAMPUR KODE MAHASISWA BAHASA JEPANG UNIVERSITAS NEGERI SURABAYA PADA APLIKASI HELLOTALK.
Cahyanti, P. W., & Dewi, N. M. A. A. Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Video Blogger Suki Suka Japan.
Djaya, H. (2011). Kajian Sosiolinguistik Campur Kode Dalam Percakapan Dosen Dan Mahasiswa (Studi Kasus Di Lingkungan Bahasa Dan Sastra Jepang Universitas Darma Persada). KATA PENGANTAR.