Pendidikan Karakter dalam Anime: Analisis Psikologi Tokoh Naruto pada Serial Anime Naruto

  • Hafitta Illa Fakultas Humaniora, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Misbahus Surur fakultas Humaniora, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Abstract

Naruto anime is one of the anime that can be used as an educational watch that supports us in teaching character education to the younger generation. The purpose of this study is to analyze the psychology of the main characters of Naruto anime and find out the influence of Naruto anime in shaping characters and values in the audience. This study used a qualitative approach with data collection techniques, watch-listen-record and read-record. From this research, it can be found that there are several psychological aspects of Naruto characters, namely 1) loneliness and rejection, 2) social care, 3) motivation and determination, 4) self-development, 5) courage and confidence, 6) empathy, and the influence of the anime in shaping the character and values in the audience, namely 1) inspiration to overcome obstacles, 2) the importance of friendship, 3) face conflict peacefully, 4) courage to oppose injustice. The conclusion obtained is that the character Naruto shows a rich journey in terms of psychology, from a difficult childhood to strong self-development. In addition, Naruto Anime can inspire and shape characters and values in its audience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah Shabrina, Y. L. (2020). Ambisi Tokoh Uchiha Itachi Dalam Anime Naruto Shippuden Karya Masashi Kishimoto. J-Litera: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Budaya Jepang. Vol.2(2), 99-109.

Amalia, M. (2016). Pendekatan Psikologi Dalam Kajian Islam. El-Furqania, 208-224.

Ginting, M. A. (2022). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Film Naruto. Jurnal ESTUPRO, 1-5.

Hasan, S. H. (2012). Pendidikan Sejarah Untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita, 81-95.

Hatami, W. (2020). Anime Jepang Sebagai Sumber Pembelajaran PKN. Jurnal Edueksos, 52-66.

Hendrastomo, P. A. (2017). Anime Sebagai Budaya Populer (Studi Pada Komunitas Anime Di Yogyakarta). Jurnal Pendidikan Sosiologi, 1-15.

Khoirun Annisa, Z. S. (2022). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Serial Kartun Boruto: Naruto Next Generation. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10-21.

Kholil, A. (2022). Dunia Sastra: Catatan Seputar Kajian Sastra dan Ragam Pendekatannya. Malang: UIN Maliki Press (Anggota IKAPI)

Muhammad Rois Abdulfatah, S.T. (2017). Pendidikan Karakter Dalam Novel Maha Mimpi Anak Negeri Karya Suyatna Pamungkas Tinjauan Psikologi Sastra. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. V4.i1, 12-23.

Mustafa, H. (2011). Perilaku Manusia Dalam Perspektif Psikologi Sosial. Jurnal Administrasi Bisnis, 143-156.

Novitasari., H. a. (2018) Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Serial Anime Naruto. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan. 206-215.

Rosyid, A. (2017) Pengaruh Tayangan Anime Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 205-214.

Wijayanti., A. (2019). Pengaruh Tontonan Anime Terhadap Perkembangan Moral Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling. 95-102.
https://smkwidyanusantara.sch.id/read/5/pendidikan-karakter-pengertian-fungsi-tujuan-dan-urgensinya.
https://www.detik.com/edu/detikpedia/d-6139560/pendidikan-karakter-pengertian-tujuan-unsur-dan-nilainya
Published
2024-02-29
How to Cite
ILLA, Hafitta; SURUR, Misbahus. Pendidikan Karakter dalam Anime: Analisis Psikologi Tokoh Naruto pada Serial Anime Naruto. Jurnal Sakura : Sastra, Bahasa, Kebudayaan dan Pranata Jepang, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 29-42, feb. 2024. ISSN 2623-0151. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/sakura/article/view/104326>. Date accessed: 02 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/JS.2024.v06.i01.p03.
Section
Articles