Pengaruh Konfigurasi Ruang terhadap Jumlah Pengunjung pada Bangunan Komersial Mal di Pontianak
Abstract
Ayani Megamall has a higher number of visitors than Matahari Mall. The two malls also have different shapes of spatial configuration. This condition gives rise to a research hypothesis that Ayani Megamall has a higher number of visitors because the spatial configuration of the Ayani Megamall is better. The purpose of this study was to determine the effect of the spatial configuration of the mall on the number of visitors from two case studies of malls with different conditions. Spatial configuration affects human behaviors in using space. These behaviors can be analyzed in the analysis of connectivity, integration, and intelligibility which are formulated in the space syntax method. This study used the space syntax method with a convex map representation model. The value of space syntax analysis for the two malls as compared to find out a better spatial configuration of the mall. The number of visitors between the two malls was compared based on the visitor occupancy formula which involved not only the number of visitors but also the area of the mall building. The research shows that Ayani Megamall has a better spatial configuration and thus the research hypothesis is accepted. This finding can be concluded that the spatial configuration affects the number of visitors. The better the configuration of the mall space, the smoother the mall's business will be.
Keywords: spatial configuration; shopping mall; space syntax; occupancy
Abstrak
Ayani Megamall memiliki jumlah pengunjung yang lebih banyak daripada Matahari Mall. Kedua mal ini juga memiliki bentuk konfigurasi ruang yang berbeda. Kondisi ini memunculkan hipotesis penelitian yaitu Ayani Megamall memiliki jumlah pengunjung yang lebih banyak karena konfigurasi ruang Ayani Megamall lebih baik. Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat pengaruh konfigurasi ruang mal terhadap jumlah pengunjungnya dari dua studi kasus mal yang memiliki kondisi yang berbeda. Secara teori, konfigurasi ruang mempengaruhi perilaku manusia dalam menggunakan ruang. Perilaku tersebut dapat dianalisis dalam analisis connectivity, integration, dan intelligibility yang dirumuskan dalam metode space syntax. Penelitian ini menggunakan metode space syntax dengan model representasi convex map. Nilai analisis space syntax kedua mal dikomparasikan untuk mengetahui konfigurasi ruang mal yang lebih baik. Jumlah pengunjung antara dua mal dikomparasi berdasarkan rumus okupansi pengunjung yang tidak hanya melibatkan faktor jumlah pengunjung tetapi juga luas bangunan mal. Hasil temuan penelitian memperlihatkan Ayani Megamall memiliki konfigurasi ruang yang lebih baik sehingga hipotesis penelitian terbukti benar. Temuan ini dapat disimpulkan bahwa konfigurasi ruang mempengaruhi jumlah pengunjung. Semakin baik konfigurasi ruang mal semakin lancar usaha mal tersebut..
Kata kunci: konfigurasi ruang; mal; space syntax; okupansi
Downloads
The copyright of the received article shall be assigned to the journal as the publisher of the journal. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.