Prokrastinasi Akademik dalam Pergaulan Mahasiswa PGSD

  • Femas Anggit Wahyu Nugroho Universitas Muria Kudus
  • Nur Marisa Supriyanti Ningsih Universitas Muria Kudus
  • Sagita Shofa Az-Zahrah Universitas Muria Kudus
  • Nur Fajrie Universitas Muria Kudus

Abstract

This study aims to find out more about the behavior of academic procrastination in the association of PGSD students. The subjects of this study were 7 semester 4 PGSD students at Muria Kudus University who had experienced academic procrastination and had a social environment that encouraged them to do so. The research method uses qualitative methods with a case study approach. Data collection is done through observation, in-depth interviews, documentation, and recording. Data validity test includes internal validity, external validity, reliability, and objectivity. Data analysis techniques include the stages of collecting, reducing, presenting, and drawing conclusions. The results of the study indicate that there are interrelated internal and external factors that cause academic procrastination behavior. Internal factors in the form of physical and psychological conditions. External factors include lack of support and cooperation, busy working and organizing, and social influences. Social influence is the most dominant external factor causing academic procrastination. The influence of association triggers the emergence of academic procrastination behavior due to self-alignment efforts to be accepted in a group characterized by cohesiveness, agreement, and obedience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azzahra, A. (2019). Hubungan antara Konformitas dan Regulasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(1), 93–99. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v7i1.4710

Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif & Desain Riset. Pustaka Pelajar.

Dinata, I. D. G. A., & Supriyadi. (2019). Hubungan Kontrol Diri , Beban Kerja dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Universitas Udayana yang Bekerja Part Time. Jurnal Psikologi Udayana, 6(1), 103–115.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Fauziah, H. H. (2015). Fakor-Faktor yang Mempengaruhi Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(2), 123–132. https://doi.org/10.15575/psy.v2i2.453

Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2011). Teori-Teori Psikologi. Ar-Ruzz Media.

Harkinawati, M. A. (2019). Pengaruh Konformitas Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Skripsi Universitas Negeri Jakarta. http://repository.unj.ac.id/3091/

Haryanti, A., & Santoso, R. (2020). Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Aktif Berorganisasi. Sukma: Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 41–47.

Imansyah, Y., & Setyawan, I. (2018). Peran Konformitas Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa Laki-Laki MA Boarding School Al-Irsyad. Jurnal Empati, 7(4), 233–237.

Jamila. (2020). Konsep Prokratinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal EduTech, 6(2), 257–261.

Jannah, M., & Muis, T. (2014). Prokrastinasi Akademik (Perilaku Penundaan Akademik) Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya. Jurnal BK Unesa, 4(3), 1–8.

Khoirunnisa, R. N., Jannah, M., Dewi, D. K., & Satiningsih, S. (2021). Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Tingkat Akhir pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 11(3), 278–292. https://doi.org/10.26740/jptt.v11n3.p278-292

Khomariyah, L. (2016). Hubungan Konformitas Teman Sebaya Terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas VIII di SMP 3 Negeri Kertosono. Skripsi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. http://etheses.uin-malang.ac.id/4934/

Kogoya, M. P. V., & Jannah, M. (2021). Pengaruh Regulasi Emosi Terhadap Prakrastinasi Akademik pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(9), 14–23.

Krisnadhi, M. A. D., & Susilawati, L. K. P. A. (2019). Peran Konformitas Teman Sebaya dan Dukungan Sosial Orang Tua Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Program Studi Sarjana Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana, 6(3), 183–194.

Nisa, N. K., Mukhlis, H., Wahyudi, D. A., & Putri, R. H. (2019). Manajemen Waktu dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Keperawatan. Journal of Psychological Perspective, 1(1), 29–34. https://doi.org/10.47679/jopp.1172019

Nurjan, S. (2020). Analisis Teoritik Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Muaddib : Studi Kependidikan Dan Keislaman, 10(1), 61–83. https://doi.org/10.24269/muaddib.v1i1.2586
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2009). Human Development Perkembangan manusia (10 Buku 2). Salemba Humanika.

Putri, I. A. (2019). Hubungan antara Konformitas Teman Sebaya Terhadap Perilaku Prokrastinasai Akademik (Penundan Tugas) Mahasiswa BK FKIP UPS Tegal Angkatan 2016. Skripsi Universitas Pacasakti Tegal. https://core.ac.uk/download/pdf/196255896.pdf

Putri, R. R., Kanzunnudin, M., & Fajrie, N. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Ditinjau dari Kemampuan Kognitif Siswa Kelas 1 SD 3 Piji Kudus. Jurnal Educatio, 7(4), 1394–1402. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1398

Qomariyah, N. (2016). Efikasi Diri, Ketidaknyamanan Terhadap Tugas, dan Konformitas Teman Sebaya Sebagai Prokrastinasi Akademik. Tesis Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://eprints.ums.ac.id/43930/

Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis, Karakteristik dan Keunggulannya. PT Grasindo. https://doi.org/10.31219/osf.io/mfzuj

Soegiyanto, S., Setiawan, I., Abdulazis, M. F., Dharmawan, D. B., & Parista, S. V. (2019). Analisis Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik dalam Penyusunan Skripsi pada Mahasiswa Atlet. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 3(1), 106–116.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Suhadianto, S., & Pratitis, N. (2019). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak, dan Strategi untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(2), 204–223. https://doi.org/10.24036/rapun.v10i2.106266

Syifa, L., Sunawan, & Nusantoro, E. (2018). Prokrastinasi Akademik pada Lembaga Kemahasiswaan dari Segi Konsep Diri dan Regulasi Emosi. Indonesian Journal of Guidance and Counseling : Theory and Application, 7(1), 21–29. journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jbk

Wahyuningtiyas, E. P., Fasikhah, S. S., & Amalia, S. (2019). Hubungan Manajemen Stres dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Sedang Menyusun Skripsi. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(1), 28–45. https://doi.org/10.24036/rapun.v10i1.105006

Wulan, D. A. N., & Abdullah, S. M. (2014). Prokrastinasi Akademik dalam Penyelesaian Skripsi. Jurnal Sosio - Humaniora, 5(1), 55–74. file:///C:/Users/anggirahmas/Downloads/136-379-1-PB.pdf

Yin, R. K. (2003). Studi Kasus Desain dan Metode. Raja Grafindo Persada.

Zacks, S., & Hen, M. (2018). Academic Interventions for Academic Procrastination: A Review of the Literature. J Prev Interv Community, 46(2), 117–130. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198154
Published
2024-02-28
How to Cite
NUGROHO, Femas Anggit Wahyu et al. Prokrastinasi Akademik dalam Pergaulan Mahasiswa PGSD. Pustaka : Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, [S.l.], v. 24, n. 1, p. 33-41, feb. 2024. ISSN 2528-7516. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/pustaka/article/view/103705>. Date accessed: 02 may 2024. doi: https://doi.org/10.24843/PJIIB.2024.v24.i01.p06.
Section
Articles