Analisis Pembelajaran Berbasis Digital pada Mahasiswa Universitas Muria Kudus
Abstract
Technology-based learning plays an important role in supporting the implementation of learning, with the existence of technology it can help human work as well as a source of information and knowledge. The purpose of this study was to determine the role of digital technology as a support for learning in Muria Kudus University students. In this study using a qualitative descriptive method with a phenomenological approach. This study used a sample of students at Muria Kudus University. The informants of this study were 4 students who were actively pursuing their education at Muria Kudus University. The results of interviews and observations that have been collected are then analyzed. The results of this study indicate that digital technology really helps students in learning at Muria Kudus University.
Downloads
References
Dr. Umar Sidiq, M.Ag Dr. Moh. Miftachul Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf
Efendi, N. M. (2019). Revolusi Pembelajaran Berbasis Digital (Penggunaan Animasi Digital Pada Start Up Sebagai Metode Pembelajaran Siswa Belajar Aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173. https://doi.org/10.20961/habitus.v2i2.28788
Fajrie, N., Purbasari, I., & Sholikhan, M. (2022). ISSN 2407-5299 SOSIAL HORIZON : Jurnal Pendidikan Sosial Analisis Pemahaman Dasar Penggunaan Smartphone di Kasus Panti Pelayanan Disabilitas Sensorik Netra SOSIAL HORIZON : Jurnal Pendidikan Sosial , Perkembangan teknologi saat ini merupakan kebutuhan man. 9(2).
Farid, M., Utami, A. D., & Rohman, N. (2021). Penerapan Aplikasi Google Meet Pada Pembelajaran Sosiologi Ekonomi Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Edutama, 1–12.
Fitra, A., Sianturi, F. A., Pangabean, E., & Sitorus, M. (2021). Pelatihan Dan Pendampingan Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Secara Daring Bagi Siswa SMP. Jurnal Altifani Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 156–167. https://doi.org/10.25008/altifani.v1i3.154
Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting untuk Proses Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6511
Haryadi, R., Nuraini, H., & Kansaa, A. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. AtTàlim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 2548–4419.
Herdiana, Y., Suharya, Y., & Putri, N. I. (2021). Pemanfaatan Teknologi Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi (e-Journal), 8(2), 160–175. https://www.researchgate.net/profile/Rita-Komalasari-2/publication/345293819_MANFAAT_TEKNOLOGI_INFORMASI_DAN_KOMUNIKASI_DI_MASA_PANDEMI_COVID_19/links/5fb1fe5a299bf10c3683293c/MANFAAT-TEKNOLOGI-INFORMASI-DAN-KOMUNIKASI-DI-MASA-PANDEMI-COVID-19.pdf
Indra Adi Budiman1, Yuyun Dwi Haryanti2, A. A. (2021). Refleksi Peserta Didik Terhadap Pembelajaran. 1(1), 13–23.
Laksono, R. (2018). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Proses Alih Media Arsip Statis. Diplomatika: Jurnal Kearsipan Terapan, 1(1), 47. https://doi.org/10.22146/diplomatika.28271
Maunah, B. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 1, 90–101. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615
P
ratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9405
Sulistiyowati, Fajrie, N., & Surachmi, S. (2023). Efektivitas Media Canva terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Bakaran Wetan 03 Pati. Journal on Education, 05(02), 5883–5891.
Tekege, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi dalam pembelajaran SMA YPPGI Nabire. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa, 2(1), 40–52.
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1), 1–13. https://doi.org/10.31506/jsc.v1i1.7764