Pola Asuh Anak Oleh Orang Tua Tunggal dalam Pembentukan Karakter Anak

  • Elsa Sepriyani Universitas Udayana
  • Anak Agung Ngurah Anom Kumbara Universitas Udayana
  • Ida Bagus Gde Pujaastawa Universitas Udayana

Abstract

Parenting is a process to improve and support the child's development in shaping the child's character. In general, parents want their children to have noble character, character and always healthy, parents have a role in shaping the personality and self-discipline of a child, but vice versa in incomplete families or single parents. In Malacca Village there are relatively many single parents in caring for their children. The research aims to find out: (a) What is the role of single parents in the formation of children's character in Malacca Village and (b) What are the implications of the role of single parents in the formation of children's characters in Malacca Village. This research uses the basic structural personality theory and socialization theory. Ethnographic research models with qualitative research types, including data collection techniques through observation, interviews, literature studies, and data analysis to process field findings. The results showed that the phenomenon of parenting single parents in the formation of children's character in the Malacca Village there are three forms of parenting namely democratic parenting, authoritarian parenting, and permissive parenting, this is due to factors namely, values ??and norms, pattern processes foster care, the role of a large family in caring for children of single parents, a form of parenting. The implications are educational factors, religious factors, social relations factors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiah, Rabiatul. 2017. Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Banjarmasin: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Volume 7 No.1:33-48.

Anisah, Siti Ani. 2011. Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Garut: Jurnal Pendidikan Volume 5 No. 1:70-84

Ayu, Delfriana. 2016. Pola Asuh Orang Tua, Konsep Diri Remaja Dan Perilaku Seksual. Medan: Jurnal Jumantik Volume 1 No.1:104-120

Berger, Peter dan Thomas Luckman. 1990. Tafsir sosial dan kenyataan. Jakarta: LP3ES

Dananjaja, James. 2005. Antropologi Psikologi Kepribadian Individu dan Kolektif. Jakarta: Lembaga Kajian Budaya Indonesia.

Einstein, Gustav. 2016. Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dengan Perilaku Agresif Siswa/i SMK Yudyakarya Magelang. Semarang: Jurnal Empati Volume 5 No.3: 491-502

Fitriyani, Listia. 2015. Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Anak. Samarinda: Jurnal Lentera Volume 18 No.1: 93-110.

Hadi, Soedomo. 2003. Pendidikan Suatu Pengantar. Surakarta: Sebelas Maret University Pers.

Hafiz, El Subhan. 2014. Peran Pola Asuh Otoriter Terhadap Kematangan Emosi Yang Dimoderatori Oleh Kesabaran. Jakarta Selatan: Humanitas Volume 12 No.2:130-141.

Irkhamiyati. 2017. Evaluasi Persiapan Perpustakaan STIKES’ Aisyiyah Yogyakarta Dalam Membangun Perpustakaan Digital. Yogyakarta: Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi Volume 13 No.1:37-46.

Jannah, Husnatul. 2014. Bentuk Pola Asuh Orang Tua Dalam Menanamkan Perilaku Moral Pada Anak Usia Dini Di Kecamatan Ampek Angkek. Padang: Jurnal Pesona Paud Volume 1 No.1:60-74.

Kamarusdiana. 2019. Studi Etnografi Dalam Kerangka Masyarakat Dan Budaya. Jakarta: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i Volume 6 No.2:113-128.

Matondang, Armansyah. 2014. Faktor-Faktor Yang Mengakibatkan Perceraian Dalam Perkawinan. Medan: Jurnal Ilmu Pemerintah dan Sosial Politik Volume 2 No. 2:141-150.

Milles, B.M dan A.M. Hubermas. 2014. Analisa data kualitatif (terjemahan Tjetjep Rohendi Rohid). Jakarta: UI Press.

Muslima. 2015. Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Financial Anak. Banda Aceh: Jurnal Pendidikan Volume 1 No.1:85-98.

Rahman, Ulfiani. Dkk.2015.Hubungan Antara Pola Asuh Permisif Orang Tua dan Kecerdasan Emosional Siswa Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa. Makasar: Volume 2 No.1:116-130.

Restiani, Septi. 2017. Hubungan Antara Pola Asuh Demokratis Dengan Kemandirian Anak Di Kelompok A Paud IT Bina Iman kabupaten Bengkulu Utara: Jurnal Potensia, PG Paud FKIP UNIB Volume 2 No.1:23-32.

Rohaman,Miftahur. Hairudin. 2018. Konsep Tujuan Pendidikan Islam Perspektik Nilai-nilai Sosial Kultural. Lampung Tengah:Jurnal Pendidikan Islam Volume 9 No. 1:21-35.

Saputra, Dwi Kurnia. 2015. Pola Asuh Otoriter Orang Tua dan Agresivitas Pada Remaja Pertengahan Di SMK Hidayah. Semarang: Jurnal Empati Volume 4 No.4:320-326.

Singestecia, Regina. 2018. Partisipasi Politik Masyarakat Tionghoa Dalam Pemilihan Kepala Daerah di Slawi Kabupaten Tegal. Semarang: Jurnal Politik Sosial Unnes Volume 2 No.1:63-72.
Published
2021-07-10
How to Cite
SEPRIYANI, Elsa; NGURAH ANOM KUMBARA, Anak Agung; PUJAASTAWA, Ida Bagus Gde. Pola Asuh Anak Oleh Orang Tua Tunggal dalam Pembentukan Karakter Anak. Sunari Penjor : Journal of Anthropology, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 49-56, july 2021. ISSN 2962-6749. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/penjor/article/view/75359>. Date accessed: 21 nov. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/SP.2019.v3.i02.p01.
Section
Articles