PERAN OTORITAS JASA KEUANGAN DALAM MELINDUNGI NASABAH BANK SELAMA COVID-19

  • I Nyoman Wira Arya Andika Fakultas Hukum, Universitas Udayana
  • Made Aditya Pramana Putra Fakultas Hukum, Universitas Udayana

Abstract

Tujuan studi ini untuk melihat serta analisis tentang peran Otoritas Jasa Keuangan saat memberikan hak hukum bagi nasabah bank dan Untuk mengetahui dan menganalisis Penyelesaian sengketa bila nasabah haknya dirugikan oleh bank. Karya ilmiah jurnal ini lebih memilih menggunakan metode penelitian hukum normative deskriptif melalyi pendekatan yuridis normatif. Adapun hasil pembahasan dalam permasalahan Karya ilmiah jurnal ini sebagai berikut: Penyimpanan uang yang dilakukan oleh nasabah merupakan bentuk kepercayaan yang diberikan kepada bank untuk menjaga uangnya, namun marak terjadinya bank yang menyalah gunakan kepercayaan dari nasabah sehingga mengalami kerugian terhadap nasabah. Hak mereka dijamin dan terdapat perlindungan hukum bagi nasabah bank dengan pembentukan Otoritas Jasa Keuangan. Kemudian pada masa Covid-19 ini terdapat beberapa perubahan regulasi yaitu Aturan Otoritas Jasa Keuangan no 48/POJK.03 Tahun 2020 mengenai Perubahan Atas Aturan OJK No. 11/POJK.03 Tahun 2020 tentang Stimulus Perekonomian Nasional untuk Kebijakan Countercyclical yang Berdampak Penyebaran Coronavirus Disease tahun 2019. Hasilnya menunjukkan bahwa OJK memiliki peran penting dalam melindungi hak pengguna dan menyelesaikan pengaduan konsumen sesuai dengan yang diatur dalam UU Perlindungan Konsumen.


Keywords: OJK, Nasabah Bank, Perlindungan Hukum.


The purpose of writing in this journal scientific paper is to find out and analyze the role of the Financial Services Authority in providing legal protection for bank customers and to find out and analyze dispute resolution if the customer's rights are harmed by the bank. This journal scientific work prefers to use this type of research is normative legal research and is descriptive in nature with a normative juridical approach. The results of the discussion on the problem of this journal scientific work are as follows: Bank customers entrust their funds to be deposited in a bank based on a relationship of trust. However, in practice, customer trust in banks is often misused by several parties to gain profit. Their rights are guaranteed and there is legal protection for bank customers with the establishment of the Financial Services Authority. Then, during Covid-19, several regulatory changes took place, namely FSA Regulation No. 48/POJK.03/2020 to FSA No. 11/POJK.03/2020 on State Economic Incentives Amendment of Regulations Directive on Countercyclical Funds Concerning the Effects of the Spread of COVID-19. This research aims to find out how the legal protection for bank customers is provided by the Financial Services Authority in carrying out their duties and roles, especially during the Covid-19 period. The results show that OJK has an important role in protecting user rights and resolving consumer complaints in accordance with what is regulated in the Consumer Protection Act.


Keywords: OJK, Bank Customers, Legal Protection.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-01-27
How to Cite
ANDIKA, I Nyoman Wira Arya; PUTRA, Made Aditya Pramana. PERAN OTORITAS JASA KEUANGAN DALAM MELINDUNGI NASABAH BANK SELAMA COVID-19. Kertha Desa, [S.l.], v. 11, n. 1, p. 1624-1633, jan. 2023. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/kerthadesa/article/view/97382>. Date accessed: 21 nov. 2024.
Section
Articles