SOSIALISASI PENINGKATAN PEMAHAMAN DALAM MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL DENGAN BIJAK DI KALANGAN MASYARAKAT DI DESA SATRA KECAMATAN KLUNGKUNG KABUPATEN KLUNGKUNG

  • I.D.G.D. Sugama Staf Pengajar Program Sarjana Ilmu Hukum, Fakultas Hukum, Universitas Udayana
  • I.K. Tjukup Staf Pengajar Program Sarjana Ilmu Hukum, Fakultas Hukum, Universitas Udayana
  • I.P.R.A. Putra Staf Pengajar Program Sarjana Ilmu Hukum, Fakultas Hukum, Universitas Udayana
  • D.G.P. Yustiawan Staf Pengajar Program Sarjana Ilmu Hukum, Fakultas Hukum, Universitas Udayana

Abstract

Today the use of communication technology is very rapid as well as the use of social media which has penetrated remote villages, technological developments that are open to modernity. With the presence of technology that is so fast, many people are not ready for this technological advancement, and many are not ready to use it properly such as the advancement of social media technology. It is necessary to carry out community service, about increasing public understanding in using social media properly and correctly. In this service, it is focused on several issues that have arisen, such as public knowledge of social media, the use of social media developments, public awareness of the negative impacts of using social media, and the way people respond to social media progress. This is deemed necessary in addition to supporting government programs in disseminating Law Number 11 of 2008 concerning Electronic Information and Transactions as well as providing understanding to the public as an effort to prevent crimes that utilize information technology and prevent the use of inappropriate and correct social media. This community service will be carried out by means of counseling and socialization with the target being village administrators, PKK, and the younger generation.


 


Keywords : Improved, Understanding, Social Media

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditama, R. (2021). Penegakan Hukum Cyber Crime Terhadap Tindak Pidana Pencurian Uang Nasabah Dengan Cara Pembajakan Akun Internet Banking Lewat Media Sosial. Wajah Hukum, Vol. 5 No. 1, h. 118-125.

Darmayanti, T,. Setiani, M. Y., dan Oetojo, B. (2007). E-lerning pada Pendidikan Jarak Jauh: Konsep yang
Mengubah Metode Pembelajaran di Perguruan Tinggi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, Vol. 8, No. 2, h. 99-113.

Dharmawan, K., Ramona, Y., dan Rupiasih, N. N. (2016). Model Pembinaan In-House Training Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Penelitian dan Penulisan Karya Ilmiah. Jurnal Udayana Mengabdi, Vol. 15, No.2, h. 74-8.

Giantika, G. G. (2019). Pemanfaatan Blog Pribadi di Instagram Sebagai Media Komunikasi Parenting (Studi Deskriptif Kualitatif Akun Instagram @anisast). Jurnal Komunikasi, Vol. 9, No. 1, h. 1-9.

Mulawarman, M., dan Nurfitri, A. D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial Beserta Implikasinya ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan, Buletin Psikologi, Vol. 25, No. 1, h. 36-44, DOI:10.22146/buletinpsikologi.22759

Nurasih, W., Rasidin, M., dan Witro, D. (2020). Islam dan Etika Bermedia Sosial bagi Generasi Milenial: Telaah Surat Al-‘Asr. Al-Misbah: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi, Vol. 16, No. 1, h. 149-178. DOI: 10.22146/buletinpsikologi.22759

Ramli, T. S. (2020). Aspek Hukum atas Konten Hak Cipta Dikaitkan dengan Undang-undang Informasi dan Transaksi Elektronik, Nomor 19 Tahun 2016, Jurnal Legislasi Indonesia, Vol. 17, No. 1, h. 62-68

Rinwanto, R., Sholihah, H., Hakim, N., dan Syakhlani, M. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial Sesuai Tuntutan Al-Qur an. JCS: Journal of Communication Studies, Vol. 1, No. 01,h. 49-61.

Rosidah, F. N., dan Nurwati, N. (2019). Gender dan Stereotipe: Konstruksi Realitas dalam Media Sosial Instagram, Share Social Work Journal, Vol. 9, No. 1, h. 10-19.

Tim Pusat Humas Kementerian Perdagangan RI, 2014, Panduan Optimalisasi Media Sosial Untuk Kementerian Perdagangan RI, Pusat Humas Kementerian Perdagangan RI, h. 27
Published
2022-10-22
How to Cite
SUGAMA, I.D.G.D. et al. SOSIALISASI PENINGKATAN PEMAHAMAN DALAM MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL DENGAN BIJAK DI KALANGAN MASYARAKAT DI DESA SATRA KECAMATAN KLUNGKUNG KABUPATEN KLUNGKUNG. Buletin Udayana Mengabdi, [S.l.], v. 21, n. 3, p. 241-246, oct. 2022. ISSN 2654-9964. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/jum/article/view/68907>. Date accessed: 24 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/BUM.2022.v21.i03.p08.