Pengaruh Penerapan E-Filling Perpajakan, Kualitas Pelayanan, Kesadaran Wajib Pajak, dan Sanksi Perpajakan pada Kepatuhan WPOP
Abstract
This study aims to determine the effect of e-filling forwarding, quality, taxpayer awareness, and tax sanctions on individual taxpayer compliance at East Denpasar KPP. The data analysis method used is multiple linear regression. The results of this study indicate that the good application of e-filling, quality of service, awareness of taxpayers, and tax penalties have a significant effect on the compliance of individual taxpayers who are registered at the East Denpasar KPP. This research can be used as a motivation for KPT Prtama East Denpasar to be able to maintain good service quality for the satisfaction and comfort of taxpayers to carry out their tax obligations.
Keywords: Application of E-Filing; Service Quality; Taxpayer Awareness; Tax Sanctions; Obedience.
Downloads
References
Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
Ali, M. M., Cecil, H. W., & Knoblett, J. A. (2001). The effects of tax rates and enforcement policies on taxpayer compliance: A study of self-employed taxpayers. Atlantic Economic Journal, 29(2), 186–202. https://doi.org/10.1007/BF02299137
Arum, H. P. (2012). 2012. Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Pelayanan Fiskus, dan Sanksi Pajak terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi yang Melakukan Kegiatan Usaha dan Pekerjaan Bebas (Studi di Wilayah KPP Pratama Cilacap). Skripsi. Sarjana Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro.
Astana, I. W. S., & Merkusiawati, N. K. L. A. (2017). Pengaruh Penerapan Sistem Administrasi Perpajakan Modern, Kualitas Pelayanan Dan Kesadaran Wajib Pajak Pada Kepatuhan WPOP. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 18(1), 818–846. https://doi.org/10.24843/eja.2019.v26.i01.p09
Chau, G., & Leung, P. (2009). A Critical Review of Fischer’s Tax Compliance Model: A Research Systhesis. International Accounting, Auditing and Taxation, 1(2), 34–40. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1061951800000276
Cronin, J. J., & Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension. Journal of Marketing, 56(3), 55. https://doi.org/10.2307/1252296
Dewi, G. A. P. I. P., & Merkusiwati, N. K. L. A. (2018). Faktor-Fator yang Memengaruhi Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi di KPP Pratama Badung Utara. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 23(2), 1277–1304. https://doi.org/10.24843/eja.2018.v23.i02.p18
Dicriyani, N. L. G. M., & Ketut, B. I. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Pengetahuan Perpajakan Pada Perilaku Kepatuhan Wajib Pajak Dengan Niat Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 10, 3329–3358.
Hidayat, W., & Nugroho, A. A. (2010). Studi Empiris Theory of Planned Behavior Ketidakpatuhan Pajak Wajib Pajak Orang Pribadi. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 12(2), 82–93. https://doi.org/10.1097/00042737-200205000-00005
Idawati, I. (2012). Factors Underpinning Usage Behaviour of an Electronic Filing System: The Case of Malaysian Personal Taxpayers. International Journal of Asian Social Science, 4(3), 1–21.
James, S., & Nobes, C. (1997). The Economic of Taxation, Principle, Policy and Practice. Europe: Prentice Hall.
Jotopurnomo, C., & Mangoting, Y. (2013). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak , Kualitas Pelayanan Fiskus , Sanksi Perpajakan , Lingkungan Wajib Pajak Berada terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi di Surabaya. Tax & Accounting Review, 1(1), 49–54.
Lai, M.-L., & Choong, K.-F. (2009). Self-assessment Tax System and Compliance Complexities: Tax Practicioner’s Perspectives. Oxford Busines & Economics Conference, 1–20.
Laihad, R. C. Y. (2013). Pengaruh Perilaku Wajib Pajak Terhadap Penggunaan E-Filing Wajib. Jurnal Emba: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(3), 44–51.
Mangoting, A. O. F. dan Y. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Petugas Pajak, Sanksi Perpajakan dan Biaya Kepatuhan Pajak Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak UMKM. Tax & Accounting Review, 1(1), 18–27.
Marjan, R. M. (2014). Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak, Pelayanan Fiskus, dan Sanksi Pajak terhadap Tingkat Kepatuhan Formal Wajib Pajak (Studi di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Makassar Selatan). Skripsi .Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Hasanuddin. Universitas Hasanuddin.
Megawangi, C. A. M., & Setiawan, P. E. (2017). Sosialisasi Perpajakan Memoderasi Pengaruh Kesadaran Wajib Pajak Dan Kualitas Pelayanan Pada Kepatuhan Wajib Pajak Badan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 19(3), 2348–2377.
Muliari, N. K., & Ery Setiawan, P. (2011). Pengaruh Persepsi Tentang Sanksi Perpajakan Dan Kesadaran Wajib Pajak Pada Kepatuhan Pelaporan Wajib Pajak Orang Pribadi di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Denpasar Timur. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis, 6(1), 1–23.
Nur Rohmawati, A., & Rasmini, N. (2012). Pengaruh Kesadaran, Penyuluhan, Pelayanan, Dan Sanksi Perpajakan Pada Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 1(2), 1–17.
Probondari, R. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemauan Membayar Pajak Oleh Wajib Pajak Orang Pribadi Yang Terdaftar Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Bintan. Skripsi. Sarjana Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Maritim Raja Ali Haji Tanjungpinang.
Putri, K. J., & Setiawan, P. E. (2017). Pengaruh Kesadaran, Pengetahuan dan Pemahaman Perpajakan, Kualitas Pelayanan dan Sanksi Perpajakan terhadap Kepatuhan Wajib Pajak. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 18(2), 1112–1140.
Rizky, S. A., & Jaya, T. E. (2012). Pengaruh persepsi penerapan sistem e-filling terhadap Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak Badan dengan Perilaku Wajib Pajak sebagai Variabel Intervening dan Biaya Kepatuhan sebagai Variabel Moderasi. Skripsi. Sarjana Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta.
Saputra, E. N. (2013). Pengaruh Kualitas Teknologi Informasi dan Penerapan E-Fillinf terhadap Kualitas Pelayanan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Supadmi, N. luh. (2011). Meningkatkan Kepatuhan Wajib Pajak Melalui Kualitas Pelayanan. Jurnal Ilmiah Akuntansi, 4(2), 1–14.
Syahril, F. (2013). Pengaruh Tingkat Pemahaman Wajib Pajak dan Kualitas Pelayanan Fiskus Terhadap Tingkat Kepatuhan Wajib Pajak PPh Orang Pribadi (Studi Empiris pada KPP Pratama Kota Solok). Jurnal Akuntansi, 1(2), 1–25. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/akt/article/viewFile/902/652
Webley, P., Robben, H., Elffers, H., & Hessing, D. (1991). Tax Evasion: An Experimental Approach. United Kingdom: Cambridge University Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.