PENGARUH PENGUNGKAPAN CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) TERHADAP ABNORMAL RETURN
Abstract
ABSTRACTThis research aims to examine the effect of Corporate Social Responsibility (CSR) disclosure toward abnormal return. The variables of this study consist of CSR disclosure as an independent variable, Return on Equity (ROE) and Price to Book Value (PBV) as control variables, and abnormal return as a dependent variable. The sample of the study consist of 120 manufacturing companies listed at Indonesian Stock Exchange (BEI) 2008-2011. The result has shown that only CSR disclosure does not have significant effect on abnormal return. The research indicates that both investors and companies still have a low perception about CSR. CSR disclosure does not cause investor reaction, so it does not affect the abnormal return. The implication of this research is that investors are less concerned with the corporate social responsibility in making decision to invest. It is expected to increase the motivation of the companies to disclose CSR. In addition, investors are also expected to be more aware of the importance of CSR issues in the future, so that will increase awareness of the company to implement CSR activities to maximize the positive impacts and minimize the negative impact of the activity.
Keywords: Corporate Social Reponsibility (CSR) Disclosure, Return on Equity (ROE), Price to Book Value (PBV), Abnormal Return.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) pengungkapan terhadap return abnormal. Variabel penelitian ini terdiri dari pengungkapan CSR sebagai variabel independen, Return on Equity (ROE) dan Price to Book Value (PBV) sebagai variabel kontrol, dan abnormal return sebagai variabel dependen. Sampel penelitian terdiri dari 120 perusahaan manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia (BEI) 2008-2011. Hasilnya menunjukkan bahwa hanya pengungkapan CSR tidak berpengaruh signifikan terhadap abnormal return. Penelitian menunjukkan bahwa kedua investor dan perusahaan masih memiliki persepsi rendah tentang CSR. Pengungkapan CSR tidak menyebabkan reaksi investor, sehingga tidak mempengaruhi abnormal return. Implikasi dari penelitian ini adalah bahwa investor kurang peduli dengan tanggung jawab sosial perusahaan dalam mengambil keputusan untuk berinvestasi. Hal ini diharapkan dapat meningkatkan motivasi perusahaan untuk mengungkapkan CSR. Selain itu, investor juga diharapkan untuk menjadi lebih sadar akan pentingnya isu-isu CSR di masa depan, sehingga akan meningkatkan kesadaran perusahaan untuk melaksanakan kegiatan CSR untuk memaksimalkan dampak positif dan meminimalkan dampak negatif dari kegiatan tersebut.
Kata kunci : Corporate Social reponsibility (CSR) Disclosure, Return on Equity (ROE), Price to Book Value (PBV), Abnormal Return.