PEMETAAN LITERASI INFORMASI PUSTAKAWAN DI PERPUSTAKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA
Abstract
This research is a quantitative research that aims to determine and identify the mapping of librarian information literacy at the National Library of the Republic of Indonesia. This research was conducted at the National Library of the Republic of Indonesia. The research period was 1 month which was carried out from March 4 to April 4, 2024. The population was 68 librarians while the sample size was 67 librarians. In the sample, this study adopted the total sampling method by dividing the population into subpopulations and taking samples as a whole from each subpopulation. The application of the Big Six method in librarian information literacy at the National Library of the Republic of Indonesia involves six stages. At the task definition stage, librarians are able to identify user information needs and help formulate research questions. At the information search strategy stage, librarians select and plan relevant and reliable information search strategies. At the location and access stage, librarians know the location of information sources and help users access them, both physically and digitally. At the information use stage, librarians help users understand and use the information accessed, and record relevant information. At the synthesis stage, librarians combine information from various sources into a coherent and logical whole. Finally, at the evaluation stage, the librarian assesses the quality and relevance of the information and reflects on the information seeking process for future improvements.
Downloads
References
Anggaraeni, F. D., & Rola, F. (2017). Literasi informasi pada guru.
Anisa, I., & Rukiyah, R. (2022). Kontribusi Pustakawan Perpustakaan Nasional Republik Indonesia sebagai Information Specialist dalam Proses Mengatasi Infodemi. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 6(2), 117-130.
Arifah, M. N. (2020). Tantangan komunikasi informasi dan peluang pustakawan dalam menjaga eksistensi kegiatan literasi informasi perpustakaan perguruan tinggi di masa pandemi. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 9(4), 1-10.
Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka cipta.
Behesty, O. L. K. (2023). Implementasi Literasi Informasi Di Perpustakaan Universitas Pendidikan Indonesia Bandung. JIMR: Journal Of International Multidisciplinary Research, 2(02 Desember), 108-113.
Damayanti, R. (2021). Strategi Pengembangan Perpustakaan Desa Pandan Baiduri” Dalam Meningkatkan Literasi Informasi Masyarakat. Nazharat: Jurnal Kebudayaan, 27(1), 20-32.
Deja, M., Rak, D., & Bell, B. (2021). Digital transformation readiness: perspectives on academia and library outcomes in information literacy. The Journal of Academic Librarianship, 47(5), 102403.
Erza, E. K., Kurnianingsih, I., & Hafifah, F. R. (2020). Desain Instruksional Literasi Informasi Menggunakan Model I-Learn di Perpustakaan Universitas Yarsi. IQRA: Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 14(2), 91-107.
Hajar, S. S., & Fauziah, K. (2022). Strategi optimalisasi layanan e-resources Perpustakaan Nasional Republik Indonesia di masa pandemi COVID-19. BACA: JURNAL DOKUMENTASI DAN INFORMASI, 43(1), 1-14.
Hamidah, A., & Fistiyanti, I. (2019). Kemampuan literasi informasi generasi milenial pada pemustaka di perpustakaan UIN Sunan Ampel Surabaya. IJAL (Indonesian Journal of Academic Librarianship), 2(2), 15-27.
Hartati, T. S. (2020). Perpustakaan Nasional dalam Menciptakan Peradaban dengan “Heutagogy.”. Perpustakaan Sebagai Simbol Peradaban Dan Pusat Budaya Bangsa, 55.
Hasan, T., & Djaenudin, M. (2023) Pemetaan Bibliometrik Menggunakan VOSviewer Terhadap Perkembangan Hasil Penelitian Literasi Informasi Pada Jurnal Perpustakaan di Indonesia. Jurnal Gema Pustakawan, 11(2), 110-124.
Hasnadi, H. (2019, December). Membangun Budaya Literasi Informasi pada Perguruan Tinggi. In Prosiding SEMDI-UNAYA (Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu UNAYA) (Vol. 3, No. 1, pp. 610-620).
Ilham, B. A. (2020). Peranan Perpustakaan Dalam Meningkatkan Literasi Informasi Bagi Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Klas IIA Tangerang. AL Maktabah, 5.
Inawati, I., Setiawan, S., & Prasetyawan, A (2023) Keterampilan literasi informasi pustakawan Universitas Negeri Malang dalam implementasi layanan berbasis inklusi sosial. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 19(1), 83-95.
Jumino, J., & Mu’alifah, O. L. (2022). Peran Perpustakaan Nasional Republik Indonesia dalam Penyediaan Sumber Daya Informasi Elektronik sebagai Upaya Mengatasi Infodemi pada Masa Pandemi Covid-19. Anuva: Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi, 6(2), 141-162.
Kurnianingsih, I., Rosini, R., & Ismayati, N. (2017). Upaya peningkatan kemampuan literasi digital bagi tenaga perpustakaan sekolah dan guru di wilayah Jakarta pusat melalui pelatihan literasi informasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 61-76.
Lestari, T. I. (2023). Penerapan Literasi Informasi Dalam Ekspresi Diri Terhadap Pustakawan Di Balai Layanan Perpustakaan Dpad Diy. Significant: Journal Of Research And Multidisciplinary, 2(02 Desember), 148-160.
Pratiwi, E., & Heriyanto, H. (2020). Peran Perpustakaan Nasional Republik Indonesia Dalam Mewujudkan Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial Di Indonesia (Doctoral Dissertation, FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS DIPONEGORO).
Purwanti, K. Y., Putra, L. V., & Hawa, A. M. (2018). Literasi informasi untuk meningkatkan keterampilan pencarian informasi ilmiah siswa SMA. International Journal of Community Service Learning, 2(4), 237-241.
Rahmawati, N. A. (2019). Urgensi kelas literasi informasi bagi mahasiswa di Perpustakaan Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta. UNILIB: Jurnal Perpustakaan, 51-56.
Ratmono, D. (2022). Strategi Akuisisi Naskah di Perpustakaan Nasional Press dalam Upaya Meningkatkan Bahan Bacaan dan Literasi Masyarakat Indonesia. Pustabiblia: Journal of Library and Information Science, 6(2), 257-276.