Pandemi Covid-19, Biaya Pendidikan dan Motivasi Karir dan Minat Melanjutkan Pendidikan Profesi Akuntansi

  • Anak Agung Ayu Intan Purnama Sari Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Udayana, Indonesia
  • Ida Bagus Putra Astika Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Udayana, Indonesia

Abstract

The purpose of the study was to determine the effect of career motivation and education costs on student interest in continuing their education to the Accounting Profession Education (PPAk) level with the limitations of the Covid-19 pandemic. The research population is accounting students who are taking semester 7 and obtained as many as 251 students as samples. Sampling technique with purposive sampling method. The data analysis technique used was moderated regression analysis. The results of the analysis show that educational costs have a negative effect on student interest in accounting profession education (PPAk), career motivation has a positive effect on student interest in accounting profession education (PPAk), the covid-19 pandemic strengthens the effect of educational costs on interest in accounting profession education (PPAk). ) and the COVID-19 pandemic weakened the influence of career motivation on interest in taking accounting profession education (PPAk).


Keywords: Cost of education; Career Motivation; COVID-19 Pandemic; Student Interest

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amri, U., & Yahya, Y. (2021). Pengaruh Biaya Pendidikan terhadap Keputusan Memilih Lembaga Pendidikan. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(5), 2355–22610.

Aryani, N. P. D., & Erawati, N. M. A. (2016). Pengaruh Motivasi Kualitas, Karir, Ekonomi, Dan Biaya Pendidikan Pada Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 16(1), 362–387.

Dewi, K. A. R., & Ratnadi, N. M. D. (2018). Pengaruh Motivasi, Biaya, dan Pengetahuan Mahasiswa Tentang UU No. 5 Tahun 2011 Pada Minat PPAk. E-Jurnal Akuntansi, 22(1), 51–79.

Ghozali, I., & Ratmono, D. (2017). Analisis multivariat dan ekonometrika: teori, konsep, dan aplikasi dengan eview 10.

Hadiwardoyo, W. (2020). Kerugian ekonomi nasional akibat pandemi Covid-19. Baskara: Journal of Business and Entrepreneurship, 2(2), 83–92.

Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada masa pandemi covid-19. JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70.

Indrawati, B. (2020). Tantangan dan peluang pendidikan tinggi dalam masa dan pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1).

Ningrat, I. A. A. P., & Dewi, L. G. K. (2020). Pengaruh Motivasi, Lingkungan Keluarga, Biaya Pendidikan pada Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 30(7), 1684–1698.

Prodjo, W. A. (2020). Wabah Corona, Penerimaan Mahasiswa Baru di Sejumlah Kampus Swasta Menurun. Kompas.Com. https://www.kompas.com/edu/read/2020/04/17/070000171/wabah-corona-penerimaanmahasiswa-baru-di-sejumlah-kampus-swasta-menurun

Setyaningsih, P. (2016). Pengaruh Motivasi, Biaya Pendidikan, Dan Lama Pendidikan Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk)(Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi di Universitas Muhammadiyah Surakarta). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Siwi, M. P., & Zulkifli, Z. (2016). Pengaruh motivasi terhadap minat mahasiswa akuntansi untuk mengikuti pendidikan profesi akuntansi (PPAk). STIE Widya Wiwaha.

Siyamto, Y., & Saputra, A. (2020). Analisis Keuangan Keluarga di Masa Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 3, 162–167.
Published
2022-09-26
How to Cite
AYU INTAN PURNAMA SARI, Anak Agung; ASTIKA, Ida Bagus Putra. Pandemi Covid-19, Biaya Pendidikan dan Motivasi Karir dan Minat Melanjutkan Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, [S.l.], v. 32, n. 9, p. 2863-2873, sep. 2022. ISSN 2302-8556. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/akuntansi/article/view/86322>. Date accessed: 25 apr. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/EJA.2022.v32.i09.p18.
Section
Artikel