Motivasi Belajar, Perilaku Belajar, Lingkungan Belajar dan Tingkat Pemahaman Akuntansi Selama Pandemi Covid-19
Abstract
The research aims to obtain empirical evidence of the influence of learning motivation, learning behavior and learning environment on the level of understanding of accounting during the Covid-19 pandemic at state and private universities that have accounting majors in Bali. The sampling method used was a nonprobability sampling method with accidental sampling technique. Data was collected using a survey method on 100 respondents. The analysis technique used is multiple linear regression analysis. The research results show that learning motivation, learning behavior and the learning environment have a positive influence on the level of understanding of accounting. This shows that the stronger the motivation to learn, the higher the level of understanding of accounting. The better learning behavior and supportive learning environment causes the level of accounting understanding of students majoring in accounting to increase.
Downloads
References
Alfiyah, Nanik, and Djihad Hisyam. 2015. Hubungan Antara Kemandirian Belajar Dan Lingkungan Belajar Dengan Prestasi Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Administrasi Perkantoran Angkatan 2010 FIS-UNY. Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi 12(1): 53–66.
Ayu Rusmiani, N.K dan Widanaputra, A.A.G.P. 2017. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual Dan Perilaku Belajar Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana 20: 959–85.
Cleopatra, Maria. 2015. Pengaruh Gaya Hidup Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 5(2): 168–81.
Damanik, Bahrudi Efendi. 2019. Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Publikasi Pendidikan 9(1): 46.
Farid, Muhammad Miftah. 2014. Pengaruh Motivasi Belajar, Gaya Belajar, Dan Lingkungan Belajar Pada Hasil Belajar Ekonomi Di Sma Negeri 1 Wringinanom Gresik. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents: 142–56.
Hamalik, Oemar. 2010. Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Bumi Aksara.
Hasbullah. 2015. Kebijakan Pendidikan: Dalam Perspektif Teori, Aplikasi, Dan Kondisi Objektif Pendidikan Di Indonesia. Jakarta: Rajawali Pers.
Hikmawati, Erlin et al. 2018. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, Perilaku Belajar, Dan Budaya Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Kepercayaan Diri Sebagai Variabel Pemoderasi (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Jember Angkatan Tahun 201. : 1–13.
Leunupun, Engrith Grafelia et al. 2021. Pengaruh Motivasi Belajar Dan Psychological Well-Being Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa FEB UNPATTI. 1(36962): 81–96.
Lunenburg, Fred C. 2011. Self-Efficacy Theory: Implications for the Occupational Health Nurse. AAOHN Journal 14(12): 552–57.
PDDikti - Pangkalan Data Pendidikan Tinggi. 2018. https://pddikti.kemdikbud.go.id/. https://pddikti.kemdikbud.go.id/ (January 16, 2022).
Pramesti & Ratnadi. 2020. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Gaya Belajar Visual, Gaya Belajar Auditorial Dan Kinestetik Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana 30(3): 130–46.
Resna Wardani, N.W dan Dwi Ratnadi, N. W. 2017. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual Dan Perilaku Belajar Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana 2017(1): 959–85.
Rimbano, D., & Putri, E. S. M. 2018. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Dan Perilaku Belajar Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi 15(1): 988.
Saragih, Devi Kartika. 2017. Pengaruh Kemandirian, Gaya Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas X Program Keahlian Akuntansi Smk Pgri 3 Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan 2(1): 29.
Sari, Immu Puteri, and Reni Sartika. 2018. Pengaruh Perilaku Belajar, Gaya Mengajar Dosen, Dan Kecerdasan Emosional Terhadap Pemahaman Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pengantar Akuntansi. Menara Ekonomi 4(2): 39–49.
Schunk, D. H., & Usher, E. L. 2012. Social Cognitive Theory and Motivation The Oxford Handbook of Human Motivation (In RM Ryan). Oxford University Press.
Schunk, D. H., Meece, J. R., & Pintrich, P. R. 2014. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications (4th Ed). Pearson.
Sidik, Zafar, and A Sobandi. 2018. Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kemampuan Komunikasi Interpersonal Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 3(2): 50.
Sihite, Melati. 2021. Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Lingkungan Kampus Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Bhayangkara Surabaya). UBHARA Accounting Journal 1(November): 281–89.
Sinarti, Sinarti, and Ulfa Dwi Mustika Sari. 2017. The Influence of Emotional Intelligence on the Accounting Comprehension: Gender Based Study. Journal of Applied Managerial Accounting 1(1): 30–36.
Thompson, Ross A., and Byron L. Zamboanga. 2004. Academic Aptitude and Prior Knowledge as Predictors of Student Achievement in Introduction to Psychology. Journal of Educational Psychology 96(4): 778–84.
Utami, Meitha Tyas, and Sumaryanto Sumaryanto. 2013. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Perilaku Belajar, Dan Lingkungan Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Perkembangan Teknologi Sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal REKSA: Rekayasa Keuangan, Syariah dan Audit 2(2): 139.
Yorika, Yolla. 2013. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual Dan Minat Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. : 1–11.
Zaharah, Galia Ildusovna Kirilova, and Anissa Windarti. 2020. Impact of Corona Virus Outbreak Towards Teaching and Learning Activities in Indonesia. Salam: Jurnal Sosial dan Budaya Syar’i 7(3): 269–82. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/salam/article/view/15104/0.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.