Motivasi, Tingkat Pemahaman, Persepsi Biaya dan Minat Mahasiswa Memperoleh Sertifikasi Chartered Accountant
Abstract
The purpose of the study was to examine the effect of self-motivation, career motivation, economic motivation, level of understanding and perception of costs on student interest in obtaining Chartered Accountant (CA) certification. The research was conducted in the area of the Faculty of Economics and Business, Udayana University, especially in the undergraduate accounting program. The sample in this study was 188 respondents with probability sampling technique, namely simple random sampling. For the analysis technique using multiple linear regression analysis. The research shows that self-motivation, career motivation, economic motivation, and level of understanding have a positive influence, while the perception of cost has no effect on students' interest in obtaining CA certificates.
Keywords: Self Motivation; Career Motivation; Economic Motivation; Level of Understanding; Cost Perception; Chartered Accountant.
Downloads
References
Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality, and Behavior. 2nd Edition. New York: Open University Pers.Alwisol. (2009). Psikologi Kepribadian. Malang: UMM Press.
Andrian, I. (2001). Panduan Pengembangan Organisasi. Yogyakarta: Andi.
Arifianto, F. (2014). Pengaruh Motivasi Diri dan Persepsi Mengenai Profesi Akuntan Publik Terhadap Minat Menjadi Akuntan Publik pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Nominal, III(2), 150–161.
Arikunto (2009). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara.
Aryani, N. P. D., & Erawati, N. M. A. (2016). Pengaruh Motivasi Kualitas, Karir, Ekonomi, Dan Biaya Pendidikan Pada Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 16(1), 362–384.
Azwar, S. (2000). Sikap Manusia: Teori dan Pengukuran. Yogyakarta: Liberty.
Berlinasari, M., & Erawati, N. M. A. (2017). Pengaruh Motivasi, Biaya Pendidikan, dan Lama Pendidikan Pada Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti PPAk. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 21(1), 447–476.
Chandra, T. A. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Karir Menjadi Akuntan Publik oleh Mahasiswa Jurusan Akuntansi (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Pelita Indonesia). BILANCIA, 1(3), 294–305.
Dewi, I. A. R. P., & Sari, M. M. R. (2018). Persepsi Mahasiswa Akuntansi Reguler dan Non Reguler Universitas Udayana Terhadap Minat Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 25(3), 2242–2268.
Dyastari, N. P. S., & Yadnyana, I. K. (2016). Pengaruh Motivasi Pada Minat Mahasiswa Non Akuntansi Untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 333-361.
Feist, J., & Gregory J. F. (2010). Teori Kepribadian. Jakarta: Salemba Humanika.
Felton, S., Dimnik, T., & Northey, M. (1995). A Theory of Reasoned Action Model of The Chartered Accountant Career Choice. Journal of Accounting Education, 13(1), 1–19.
Firmansyah, I. (2019). The Role of Accountants in Achieving Sustainable Development Goals: Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Bisnis (JIAB), 14(2), 242– 250.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Multivariete Dengan Program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Semarang:Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Hasibuan, M. S. P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Iswahyuni, Y. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Karir Menjadi Akuntan Publik oleh Mahasiswa Program Studi Akuntansi STIE AKA Semarang. Jurnal Akuntansi, 5(1), 33–44.
Jaffar, N., Ismail, N., & Zahid, S. M. (2015). Determinants of The Accounting Students’s Preference to Pratice as Chartered Accountant in Malaysia. Accountancy Business and the Public Interest, 43–59.
Koontz, Harold. (1990). Manajemen. Edisi Kedelapan. Jakarta: Erlangga
Lisnasari, R. N., & Fitriany. (2008). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi untuk Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk) (Studi Empiris di Universitas Indonesia). The 2nd Accounting Conference, 1st Doctoral Colloquium, and Accounting Workshop, 1, 1–31.
Madden, T. J., Ellen, P. S., & Ajzen, I. (1992). A Comparison of the Theory of Planned Behavior and the Theory of Reasoned Action. Personality and Social Psychology Bulletin, 18(1), 3–9.
Mahariani, K. I. R., Diatmika, I. P. G., & Julianto, I. P. (2017). Pengaruh Motivasi Diri, Persepsi Mengenai Pertimbangan Pasar Kerja Profesi Akuntan Publik, dan Risiko Profesi Terhadap Minat Mahasiswa dalam Berkarir Sebagai Akuntan Publik (Studi Empiris pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Program S1 Universitas Pendidikan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi Undiksha, 8(2).
Meitiyah, A. (2014). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Sarjana Akuntansi Untuk Mendaftar Program Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk).
Mongilala, J. F. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi Mengikuti Ujian Sertifikasi Chartered Accountant (CA) (Studi Kasus Pada Politeknik Negeri Manado). Jurnal Akuntansi Profesi, 12(1), 77–88.
Mulyadi. (2015). Akuntansi Biaya, Edisi 5. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.
Nisa, S. (2019). Pengaruh Tingkat Pemahaman dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi untuk Mengambil Profesi Chartered Accountant (CA) pada Universitas Islam Swasta di Kota Medan. Jurnal Riset Akuntansi Multiparadigma (JRAM), 6(1), 64–73.
Owusu, G. M. Y., Obeng, V. A., Ofori, C. G., Kwakye, T. O., & Bekoe, R. A. (2018). What Explains Student’s Intentions to Pursue a Certified Professional Accountancy Qualification? Meditari Accountancy Research, 26(2), 284– 304.
Paramita, P. V. Y. S., & Sari, M. M. R. (2019). Pengaruh Persepsi Mengenai Profesi Akuntan Publik, Motivasi, dan Kecerdasan Adversity Terhadap Minat Menjadi Akuntan Publik. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 26(1), 146–174.
Permana, I. M. B. A. M., & Suartana, I. W. (2018). Pengaruh Motivasi Kualitas, Motivasi Karir, Motivasi Ekonomi, Motivasi Sosial, Biaya Pendidikan pada Minat Mengikuti PPAk. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 25(1), 214–240.
Pratiwi, R. H. (2017). Pengujian Theory Of Planned Behavior Dan Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Akuntansi Memperoleh Sertifikasi Chartered Accountant (CA). Surakarta: Skripsi IAIN Surakarta.
Prayitno, J. A. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Akuntansi dalam Memperoleh Sertifikasi Profesional Akuntansi di Indonesia (Chartered Accountant) (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Semester Akhir pada Universitas dengan Prodi Akuntansi Berakreditasi A dan B yang berlokasi di Jakarta). COMPETITIVE Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 5(2), 91–99.
Purnaningtyas, H. A., & Cahyono, Y. T. (2018). Pengaruh Motivasi dan Biaya Pendidikan Terhadap Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi (Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Surakarta). Seminar Nasional Dan Call for Paper III Fakultas Ekonomi, 180–188.
Rahayu, P. N., & Putra, N. W. A. (2019). Pengaruh Motivasi, Penghargaan Finansial, Pelatihan Profesional, Pertimbangan Pasar Kerja, Lingkungan Pada Karir Akuntan Publik Putu. E-Jurnal Akuntansi, 28(2), 1200–1229.
Robbins, Stephen P. & A. Judge, Timothy. (2011). Organizational Behavior. Fourteenth Edition. Pearson Educationa. New Jersey 07458. 77-89.
Rosyadi, R. I., & Sari, S. P. (2018). Analysis of Factors that Influence the Interest of Accounting Students Following Accounting Professional Education. International Summit on Science Technology and Humanity (ISETH), 310– 318.
Ramdhani, N. (2011). Penyusunan Alat Pengukur Berbasis Theory of Planned Behavior. Buletin Psikologi, 19(2), 55–69.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 67(25), 54–67.
Schoenfeld, J., Segal, G., & Borgia, D. (2017). Social Cognitive Career Theory and The Goal of Becoming a Certified Public Accountant. Accounting Education, 26(2), 109–126.
Setyawan, S., & Iswanaji, C. (2019). Pengaruh Motivasi Akuntan Terhadap Minat untuk Memperoleh Gelar Chartered Accountant (CA) di Wilayah Yogjakarta. Jurnal Riset Akuntansi Dan Keuangan, 7(2), 327–342.
Simamora, B. (2001). Memenangkan Pasar dengan Pemasaran Efektif dan Profitabel. Jakarta: PT. Gramedia.
Simorangkir, P. (2014). Minat Mahasiswa Akuntansi Meraih Gelar Profesi Chartered Accountant (CA). Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi ABFI Perbanas, 21(1).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: Alfabeta CV.
Supriyono. (2000). Akuntansi Biaya Edisi Revisi Cetakan ke-2. Yogyakarta: AMUS
Sumaryono & Sukanti. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Niat Mahasiswa Akuntansi Untuk Mengambil Sertifikasi Chartered Accountant. Jurnal Profita: Kajian Ilmu Akuntansi, 4(7).
Surifah, Mustiati, E., Syaifullah, M. Z., dan Bowo, A. N. A. (2016). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Profesi Akuntansi. Jurnal Kependidikan, 46(2), 246–258.
Surya, B. I. G. A. D., & Budiasih, I. G. A. N. (2019). Pengaruh Motivasi dan Persepsi Biaya Pendidikan pada Minat Mahasiswa Mengikuti Pendidikan Magister Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi, 28(2), 929-956.
Suwarsito. (2017). Analisis Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar. Wanasastra, 9(2), 102–103.
Tjandra. (2006). Look Who’s Laughing tertawalah sebelum anda termotivasi, Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.
Tirta, G. D., & Asmeri, R. (2020). Minat, Motivasi Dan Tingkat Pengetahuan Akuntansi Mahasiswa Perguruan Tinggi Negeri Dan Swasta Dalam Melanjutkan Pendidikan Profesi Akuntansi (PPAk) Di Kota Padang. Pareso Jurnal, 2(4), 337–346.
Vidalita, P. A. (2015). Faktor-Faktor yang Mendorong Mahasiswa Mengikuti Pedidikan Profesi Akuntansi dan Chartered Accountant (Survey pada Mahasiswa PPAk di Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya, 4(1).
Wen, L., Yang, H. C., Bu, D., Diers, L., & Wang, H. (2018). Public Accounting vs Private Accounting, Career Choice of Accounting Students in China. Journal of Accounting in Emerging Economics, 8(1), 124–140.
Widyanto, E. A., & Fitriana, R. (2016). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Mengikuti Ujian Chartered Accountant (CA) Indonesia. Jurnal Eksis, 12(1).
Wijaya, B. K. (2010). Cara Cerdas Pilih Juruan demi Profesi Impian. Yogyakarta: Jogja Great Publisher
Wlodkowski, R. (1985). Enhancing Adult Motivation to Learn. San Francisco: Jossey-Bass.
Zaidin, A. (2004). Teori Motivasi. Bandung: Pustaka Setia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.