Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Price Earning Ratio pada Perusahaan Manufaktur yang Listing di BEI
Abstract
This study aims to analyze what factors can affect the Price Earning Ratio (PER). Several factors that are considered to be able to influence PER which is used as a variable in this study, namely Return On Asset (ROA), Debt To Equity Ratio (DER), Dividend Pay Out Ratio (DPR), and Profit Growth Rate. . The population used is manufacturing companies listed on the IDX for the 2016-2018 period. With the purposive sampling technique, obtained 13 companies that will be used as research samples. The data used are secondary data. To see the effect of the independent variable on the dependent variable, multiple linear regression analysis tests were carried out which previously carried out the classical assumption test. Based on the results of the study, it is known that partially the results show that ROA, DPR, and Profit Growth Rate respectively have a significant effect on PER while DER has no significant effect on PER.
Keywords: PER; ROA; DER; DPR; Profit Growth Rate.
Downloads
References
Abigael K., Veronika, I. & Ardiani, I.S. (2008). “Pengaruh Return on Asset, Price Earning Ratio, Earning per Share, Debt to Equity Ratio, Price to Book Value terhadap Harga Saham Manufaktur di BEI”. Jurnal Solusi.
7 (4): 75-90.
Ang, Robert. (1997). Buku Pintar Pasar Modal Indonesia, Jakarta : Mediasoft Indonesia.
Agustin, R. S. (2013). Analisis Pengaruh PBV, EPS, DER, dan ROA Terhadap Price Earning Ratio (PER) Pada Perusahaan Pertambangan di Bursa Efek Indonesia Periode 2009 – 2012. JURNAL. Universitas Semarang. Semarang.
Agus S., & Munir, M. (1997). Pengaruh Kategori Industri terhadap Price Earning Ratio dan faktor-faktor penentunya. Yogyakarta.
Aji, M. N. & Irene R.D.P. (2012). Analisis FaktorFaktor yang Mempengaruhi Price Earning Ratio (Studi Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia 2007- 2010). Diponogoro Journal of Management. 1 (1): 382-391.
Ali, M. 2012. Analisis factor – factor yang mempengaruhi Price Earning Ratio pada perusahaan manufaktur di Bursa Efek Indonesia. TESIS. Dipublikasikan oleh Universitas Terbuka Jakarta.
Arisona, V. F. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Price Earning Ratio pada Indeks LQ45 di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Negeri Surabaya. 1(1): 103-112.
Augusty, F. (2006). Metode Penelitian Manajemen: Pedoman Penelitian Untuk Penulisan Skripsi, Tesis dan Disertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Brigham, E. F. & Houston, J. F. (2011). Dasar-dasar Manajemen Keuangan Buku 1 (Edisi 11). Jakarta: Salemba Empat.
Damayanti, S. & Achyani, F. (2006). Analisis Pengaruh Investasi, Likuiditas, Profitabilitas, Pertumbuhan Perusahaan, dan Ukuran Perusahaan terhadap Kebijakan Dividen Payout Ratio. Jurnal Akuntansi dan Keuangan. 5(1) : 51-62.
Gitman, J, Laurence. (2003). Principle of Managerial Finance 10. Boston: Pearson Education, Inc.
Gitosudarmo, I. & Basri. (1992). Manajemen Keuangan. Edisi kedua. Yogyakarta : BPFE Yogyakarta.
E.Fama. (1970). Efficient Capital Markets: A Review Of Theory And Empirical Work. Journal Finance. 383–417.
Faezinia., et.,al. (2012). The Quantitative Study Of Effective Factors On Price-Earning Ratio In Capital Market Of Iran. Interdisciplinary journal of contemporary research in business. 3(1)0.
Ghozali, I. (2006). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP.
Hartono, J. (2000). Teori Portofolio dan Analisis Investasi, BPFE Yogyakarta.
Hasanah, N. (2009). Faktor – Faktor Fundamental Yang mempengaruhi Price Earning Ratio(PER) pada Perusahaan yang terdaftar di JII tahun 2001-2006. Skripsi. Jogjakarta
Hayati, N. (2010). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Price Earning Ratio (PER) Sebagai Salah Satu Kriteria Keputusan Investasi Saham Perusahaan Real Estate Dan Property Di Bursa Efek Indonesia. JURNAL.
Heveadi, A. N., & Maewan A. S. W. (1999). Price Earning Ratio (PER) Model Consistency: Evidence from Jakarta Stock Exchange, Kelola Gadjah Mada University Business Review (September).1: 85-97.
Husnan, S. (1996). Dasar-Dasar Teori Portofolio dan Analisis Sekuritas Edisi Kedua, AMP YKPN Yogyakarta.
Indonesia. Undang-Undang tentang Pasar Modal. UU No. 8 Tahun 1995, LN No.64 Tahun 1995. TLN No. 3608.
Koten, F. L. (2004). Analisa Beberapa Variabel Fundamental yang Mempengaruhi Price Earning Ratio sebagai Dasar Penilaian Saham Perusahaan yang Listed di Bursa Efek Jakarta, Tesis, Pasca Sarjana Universitas Brawijaya.
Lestari, M. I., & Sugiharto, T. (2007). Kinerja Bank Devisa dan Bank Non Devisa dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. PESAT Vol. 2.
Mahmudah (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Price Earning Ratio dengan Earning Growth Sebagai Variabel Moderating. Universitas Diponegoro. Semarang
Malinda, M. & Martelena. (2011). Pengatar Pasar Modal. Andi. Yogyakarta.
Munawir, S. (2002). Analisis Laporan Keuangan. Yogyakarta: Liberty.
Purwaningrum, E. (2011). Factors Affecting Price Earning Ratio Of Campany’s Share In The Maufacture Sector. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis. 10 (1): 47-51.
Ratnaningrum & Susilowati, H. (2010). Analisis Faktor-Faktor yangMempengaruhi PER antara Saham yang Tercatat dalam Index Syariah danSaham Biasa. (Studi pada Perusahaan Non Keuangan di Bursa EfekIndonesia 2006-2008). BENEFIT Jurnal Manajemen dan Bisnis. 14(1): 1-12.
Rasuli, L. O. (2009). Analisis factor – factor yang mempengaruhi Price earning ratio sebagai dasar penilaian saham (studi empiris pada perusahaan manufaktur di BEI). Thesis. Gorontalo
Rahma, E. Y. (2014). Analisis Variabel Fundamental yang Berpengaruh Terhadap Price Earning Ratio (PER) Sebagai Dasar Penilaian Saham Pada Perusahaan Automotive and Allied yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Thesis. Universitas Brawijaya. Malang
Resmi, Siti (2002). Keterkaitan Kinerja Keuangan Perusahaan dengan Return Saham. KOMPAK (September). (6): 275 – 300.
Ridwan S. S. & Inge B. (2002). Manajemen Keuangan. Jilid 1, Edisi 4, PT. Prehalindo, Jakarta.
Safitri, A. L. (2013). Earning Per Share, Price Earning Ratio, Return On Asset, Debt to Equity Ratio dan Market Value Added terhadap Harga Saham dalam Kelompok Jakarta Islamic Index. Jurnal. Universitas Negeri Semarang. Semarang
Sharpe, W. F., & Alexander J. G. (1997). Fundamental of Investment, Prentice Hall Inc. Engelwood Cliffs New Jersey.
Sijabat, F. D. & Anak A.G.S. (2018). Pengaruh DPR,DER, ROA, & ROE Terhadap Price Earning Ratio Pada Perusahaan Manufaktur. Thesis. Bali.
Sugiyono. (2005). Metode Penelitian Bisnis. Bandung: CV Alvabeta
Sartono, A. (2001). Manajemen Keuangan : Teori & Aplikasi. Yogyakarta: BPFE.
Sunariyah (2006). Pengantar Pengetahuan Pasar Modal, Edisi 5, UPP AMP YKPN Yogyakarta.
Syamsuddin, L. (2001). Manajemen Keuangan Perusahaan, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.
Tandelilin, E. (2010). Portofolio dan Investasi Teori dan Aplikasi. Edisi pertama. Yogyakarta : Kanisius
Umar, Husein. (2003). Metodologi Penelitian: Aplikasi Dalam Pemasaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Yumettasari, Putri, et al. (2008). Analisis Faktor- Faktor yang Mempengaruhi PER antara Saham Syariah dan Saham Non Syariah (Studi Empiris pada Perusahaan Non Keuangan yang Terdapat di BEI Periode 2003-2005).Jurnal Universitas Diponogoro. Semarang.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.