Keberhasilan Implementasi Penggunaan Sistem Informasi Manajemen dan Akuntansi Barang Milik Negara dan Kinerja Individu
Abstract
This study aims to determine the effect of the use of information systems and user satisfaction on employee performance. This research was conducted at the KPKNL Work Unit in Denpasar. The sampling method used in this study is nonprobability sampling based on saturated sampling technique. The analysis technique used is multiple linear regression analysis. The results of the analysis of this study stated that the quality of the system, the quality of information, the quality of collaboration and the quality of service had a positive and significant effect on system use and user satisfaction, and the use of the system and user satisfaction had a positive and significant effect on the performance of KPKNL work unit employees in denpasar area.
Keywords: System Usage; User Satisfaction; Employee Performance; Simak BMN.
Downloads
References
Bhatti, Z. A., Baile, S., & Yasin, H. M. (2018). Assessing enterprise wiki success from the perspective of end-users: an empirical approach. Behaviour and Information Technology, 37(12), 1177–1193. https://doi.org/10.1080/0144929X.2018.1488992
DeLone, W. H., & McLean, E. R. (1992). Information Systems Success The Quest for the dependent variabel. Infomation System Research, 3(1), 60–95.
DeLone, W. H., & McLean, E. R. (2003). The DeLone and McLean model of information systems success: A ten-year update. Journal of Management Information Systems. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
DeLone, W., & McLean, E. (1992). The Quest for the Dependent Variable. Information Systems Research, 3(1), 60–65. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
Dewi, P. A. R., Badera, I. D. N., & Wirama, D. G. (2017). Dukungan Manajemen Puncak, Kualitas Sistem, Kualitas Informasi Sebagai Prediktor Kepuasan Pengguna dan Implikasinya Pada Kinerja Pegawai. 6, 2529–2552.
Groho, T. C. W., Winarno, W. W., & Permanasari, A. E. (2014). Evaluasi Kesuksesan Implementasi Aplikasi Pengelolaan Tugas Belajar di BPK. Seminar Nasional Informatika (SemnasIF) 2014.
He, W., & Yang, L. (2016). Using wikis in team collaboration: A media capability perspective. Information and Management, 53(7), 846–856. https://doi.org/10.1016/j.im.2016.06.009
Ikhsani, D. W., & Yusuf, M. (2018). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Penggunaan Sistem Dan Kepuasan Pengguna Sistem Serta Pengaruh Penggunaan Sistem Dan Kepuasan Pengguna Sistem Terhadap Net Benefit Sipkd (Studi Pada Opd Kabupaten Wonogiri). Magisma: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 6(2), 20–30. https://doi.org/10.35829/magisma.v6i2.31
Iranto, B. D. (2012). Pengaruh Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Terhadap Kinerja Individu (Studi pada PT . PLN (PERSERO) Distribusi Jawa Tengah dan DIY).
Jogiyanto. (2007). Sistem Informasi Keperilakuan (Revisi). Yogyakarta: ANDI.
Krisdiantoro, Y., Subekti, I., & Prihatiningtias, Y. W. (2018). Pengaruh Kualitas Sistem Dan Kualitas Informasi Terhadap Manfaat Bersih Dengan Intensitas Penggunaan Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal Akuntansi Aktual, 5(2), 149–167.
Krisna Dewi, N., & Mertha, M. (2016). Pengaruh Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use Dan Penggunaan Software Audit Pada Kinerja Auditor Internal. E-Jurnal Akuntansi, 17(2), 1485–1515.
Marlinawati, N. M. A., & Suryana, I. G. . A. (2013). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi, Efektivitas Sistem Informasi Akuntansi, Kepercayaan Atas Sistem Informasi Akuntansi, Dan Kesesuaian Tugas Pada Kinerja Karyawan Lembaga Perkreditan Desa Di Kabupaten Badung. E-Jurnal Akuntansi, 2(2), 388–401.
Muzakki, M. H., Susilo, H., & Yuniarto, S. R. (2016). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada Karyawan PT. TELKOM Pusat Divisi Regional V Surabaya). Jurnal Administrasi Bisnis, 39(2), 169–175.
Permadi, A. (2017). Pendekatan Model DeLone dan McLean Dalam Kesuksesan Implementasi Sistem Informasi Manajemen Daerah (SIMDA) Keuangan. 62.
Prasojo, L. H., & Pratomo, D. (2015). Pengaruh Kualitas Informasi, Kualitas Sistem, dan Kualitas Layanan Aplikasi Rail Ticket System (RTS) Terhadap Kepuasan Pengguna Sistem (Studi Kasus pada PT. Kereta Api Indonesia (Persero) DAOP 2 Bandung). E-Proceeding of Management, 2(1), 555–562.
Rahardiyanti. (2012). Evaluasi Efektivitas Sistem Informasi Manajemen dan Akuntansi Barang Milik Negara (SIMAK-BMN) di Departemen Kebudayaan dan Pariwisata Republik Indonesia. Journal of Applied Finance and Accounting.
Rukmiyati, N. M. S., & Budiartha, I. K. (2015). Pengaruh Kualitas Sistem Informasi, Kualitas Informasi Dan Perceived Usefulness Pada Kepuasan Pengguna Akhir Software Akuntansi (Studi Empiris Pada Hotel Berbintang Di Provinsi Bali). Journal of Management Information Systems, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.giq.2003.08.002
S.K, Purwanto & Pawirosumarto, S. (2017). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, dan Kualitas Layanan Terhadap Penggunaan Sistem E-Learning Di Program Pascasarjana Universitas Mercu Buana. XXI(02), 282–305.
Sabario, R., & Jaya, H. (2017). Pengaruh Aplikasi Sistem Informasi Manajemen Akuntansi Barang Milik Negara (SIMAK-BMN) dan Kinerja Pegawai Terhadap Efektivitas Pelaporan Aset (Studi Kasus Pada Pengadilan Negeri Batam). Measurement, 11(1), 11–25.
Seddon, P. B., & Kiew, M.-Y. (1996). A Partial Test And Development of Delone and Mclean’s Model of is Succes. Australasian Journal of Information Systems, 4(1), 90–109. Retrieved from http://journal.acs.org.au/index.php/ajis/article/view/379/345
Septianita, W., Winarno, W. A., & Arif, A. (2014). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, Kualitas Pelayanan Rail Ticketing System (RTS) Terhadap Kepuasan Pengguna (Studi Empris Pada PT. KERETA API INDONESIA (PERSERO) DAOP 9 JEMBER). 1(1), 53–56. https://doi.org/10.19184/ejeba.v1i1.570
Shinta, M. R. (2018). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Sistem dan Kualitas Informasi Pada Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Kinerja Karyawan (Studi pada Karyawan Pengguna Software Acosys UMKM di Bandar Lampung). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Subchan, N., Astuti, E. S., & Kertahadi. (2012). Mengukur Efektivitas Sistem Informasi dan Mengetahui Kesuksesan Portal Akademik (SIAM) On-Line (Studi Kasus Terhadap Pengguna di Program Pendidikan Vokasi Universitas Brawijaya). Jurnal Profit, 117–134.
Swandewi, L. P., Ariyanto, D., & Dewi, L. G. K. (2017). Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Akuntansi pada Lembaga Perkreditan Desa di Kabupaten Buleleng. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 19(3), 1803–1831.
Wijaya, S. (2018). Pengaruh Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Terhadap Kinerja Individu Pengguna Aplikasi Sistem Absensi Online di STMIK Bali. 4(April), 21–25.
Wijaya, T. N., & Hamidah, H. (2018). Institusionalisasi Paradigma Revenue Center Untuk Pengelolaan Aset Negara Yang Optimal (Studi Kasus Pada Kantor Pelayanan Kekayaan Negara dan Lelang Surabaya). Media Riset Akuntansi, Auditing & Informasi, 17(2), 173. https://doi.org/https://doi.org/10.25105/mraai.v17i2.2541
Wiratama, D. (2013). Pengaruh Kualitas Informasi, Persepsi Kebermanfaatan dan Computer Self Efficacy Terhadap Penggunaan Internet Oleh Mahasiswa Sebagai Salah Satu Sumber Pustaka. (434).
Wirawan, B. S. (2016). Pengaruh Efektivitas Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Berbasis Teknologi Informasi, Kepercayaan, Kemampuan Teknik Personal, dan Dukungan Manajemen Terhadap Kinerja Individual Pada Bank Perkreditan Rakyat di Kabupaten Badung. Skripsi.
Yuhelson, Ariyanto, D., Ernawati, Soejono, F., & Dewi, S. P. (2020). Digital economy and financial inclusion. Journal of Environmental Treatment Techniques, 8(1), 241–243.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.