Editorial: Re-configuring the Built Environment - Next after Covid-19 Pandemic

  • Gusti Ayu Made Suartika Program Studi Magister Arsitektur Universitas Udayana

Abstract

The Covid-19 pandemic has caused great damage globally to the perpetual existence of the human race. Once exposed, no one is immune and no place is uninfectable. However, in the effort to find a silver lining from this catastrophe, below I discuss lessons learned from enforced strategies emerging from this lethal pandemic.  In particular, I examine the implications of the pandemic for our urban areas as well as for domestic spatial arrangements. Immediate planning strategies at both levels, the urban and the domestic are also proposed within.
Keywords: spatial reconfiguration; bicycle use; urban space; domestic space
 
Abstrak
Pandemi covid-19, dalam skala global, telah membawa kerusakan yang masif terhadap keberlangsungan umat manusia di muka bumi ini. Sekali terpapar, tidak ada satupun umat manusia yang kebal dari infeksi dan tidak ada tempat yang tidak bisa dipenetrasi. Akan tetapi, dalam usaha mencari sisi baik dari sebuah kondisi, saya mendiskusikan hal-hal yang bisa dipelajari, beranjak dari  beragam strategi yang muncul dari dampak yang diakibatkan oleh pandemic Covid-19 yang mematikan. Secara khusus, saya menganalisa implikasi dari pandemi terhadap ruang-ruang kota dan juga tatanan keruangan di tingkat domestik. Saya juga memproposisikan strategi dan perencanaan yang relevan diterapkan di kedua level, baik di kawasan perkotaan dan/atau perumahan.
Kata kunci: konfigurasi spasial; pemanfaatan sepeda; ruang kota; ruang domestik

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2022-04-30
How to Cite
SUARTIKA, Gusti Ayu Made. Editorial: Re-configuring the Built Environment - Next after Covid-19 Pandemic. RUANG: Jurnal Lingkungan Binaan (SPACE: Journal of the Built Environment), [S.l.], v. 9, n. 1, p. 1-6, apr. 2022. ISSN 2355-570X. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/ruang/article/view/86041>. Date accessed: 21 sep. 2024. doi: https://doi.org/10.24843/JRS.2022.v09.i01.p01.
Section
Articles