Profitabilitas Sebagai Pemoderasi Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan

  • Kadek Gita Amdika Putri Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Udayana, Indonesia
  • Made Gede Wirakusuma Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Udayana, Indonesia

Abstract

One of the factors that effect a firm value is Corporate Social Responsibility (CSR). The inconsistency of research results is expected to be able to strengthen CSR profitability in increasing company value. The purpose of this study is to obtain empirical evidence about profitability as a moderating effect of CSR on the value of the mining sector companies listed on the Stock Exchange in the 2016-2018 period. The sampling method used is the nonprobability sampling method with a purposive sampling technique. The number of companies that met the criteria was 11 companies with a total of 43 observations. The data analysis technique used was Moderated Regression Analysis. The results found that CSR not has a effect on firm value. Profitability strengthen the influence of CSR on firm value. The results of this study are expected to be able to provide information for interested parties as a basis for investment decision making.
Keywords: Firm Value; Corporate Social Responsibility; Profitability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariani, R., Sitawati, R., & Sam’ani. (2018). Pengaruh Pengungkapan CSR Dan GCG Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. Prima Ekonomika, 9(1), 38–47.
Armika, A. A. A. M. (2018). Pengaruh Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Pada Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22(1), 80–107.
Citra, K. R. (2017). Pengaruh Kepemilikan Institusional, Kepemilikan Manajerial, Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Ilmiah Akuntansi Bisnis, 2(1).
Dewi, A. A. A. T. W. (2018). Pengaruh Profitabilitas Pada Nilai Perusahaan Dengan Corporate Social Responsibility Sebagai Variabel Intervening. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22(2), 1557–1583.
Dinata, I. D. A. A. K. (2018). Profitabilitas Memoderasi Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 24(1), 481–506.
Fibrianti, N. P. E. (2015). Pengaruh Hutang, Profitabilitas, Dan Tanggung Jawab Lingkungan Pada CSR Disclosure Perusahaan Pertambangan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 11(1), 99–114.
Fiona, J. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Disclosure Terhadap Firm Value Dimoderasi Oleh Good Corporate Governance. JOM Fekon, 4(1), 1570–1582.
Gaea. (2017). Corporate Social Responsibility. Retrieved October 20, 2018, from http://www.gaea.bg/about-GAEA/corporate-social-responsibility.html
Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm SPSS 21 (8th ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Image, W.. Sexy Killers. Retrieved June 24, 2019, from https://youtube.be/qlB7vg4I-To
Inastri, M. A. (2017). Pengaruh Penerapan Good Corporate Governance Dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 21(2), 1400–1429.
Indasari, A. P. (2018). Pengaruh Profitabilitas, Growth Opportunity, Likuiditas, Dan Struktur Modal Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22(1), 714–746.
Jitmaneeroj, B. (2017). A Latent Variable Analysis Of Corporate Social Responsibility And Firm Value. Managerial Finance, 14(2), 344–358.
Kusumayanti, N. K. R. (2016). Corporate Social Responsibility Sebagai Pemediasi Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas Dan Leverage Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 15(1), 549–583.
Latupono, S. S. (2015). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan: Good Corporate Governance Variabel Moderating. Junal Ilmu & Riset Akuntansi, 4(8).
Lingga, V. P. (2019). Pengaruh Corporate Social Responsibility pada Nilai Perusahaan dengan Kinerja Lingkungan Sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Universitas Udayana, 8.4, 413–442.
Makalew, S. I. Y. (2017). Pengaruh Kinerja Lingkungan Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan Dengan Pengungkapan Informasi Lingkungan Sebagai Variabel Mediasi. Skripsi Sarjana Jurusan Akunatnsi Pada Universitas Katolik Widya Mandala, 1–16.
Maqbool, S., & Zameer, M. N. (2018). Corporate Social Responsibility And Fi Nancial Performance : An Empirical Analysis Of Indian Banks. Future Business Journal, 4(1), 84–93. https://doi.org/10.1016/j.fbj.2017.12.002
Nahda, K., & Harjito, D. A. (2011). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Corporate Governance Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Siasat Bisnis, 15(1).
Nègre, E., Verdier, M., Cho, C. H., & Patten, D. M. (2017). J . Account . Public Policy Disclosure Strategies And Investor Reactions To Downsizing Announcements : A Legitimacy Perspective. Journal of Accounting and Public Policy, 239–257. https://doi.org/10.1016/j.jaccpubpol.2017.03.003
Pratama, G. L. (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Pemoderasi. e-Proceeding of Management, 3(3), 3432–3438.
Puspita, N. K. D. (2018). Pengungkapan Tanggung Jawab Sosial Memoderasi Pengaruh Profitabilitas Dan Ukuran Perusahaan Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 22(3), 2148–2176.
Ramadhani, A. R., Purnamawati, I. G. A., & Sujana, E. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1).
Retno, D. (2017). Pengaruh CSR Dan Enviromental Performance Terhdap Nilai Perusahaan Dengan GCG Variabel Moderating. Jurnal Ilmiah Dan Ilmu Akuntansi, 6(11), 1–24.
Saham Online. Retrieved August 22, 2019, from https://www.sahamonline.id
Sari, R. A. I. (2016). Pengaruh Leverage, Profitabilitas, Size, Dan Growth Opportunity Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 5(10), 1–17.
Sidhoum, A. A., & Serra, T. (2017). Corporate Social Responsibility And Dimensions Of Performance : An Application To U . S . Electric Utilities. Utilities Policy. https://doi.org/10.1016/j.jup.2017.06.011
Sulistyaningsih, S. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Seminar Nasional IENACO, 787–794.
Undang - Undang Perseroan Terbatas No. 40 Tahun 2007.
Wulansari, R. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Good Corporate Governance Terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 6(8), 1–19.
Published
2020-01-14
How to Cite
PUTRI, Kadek Gita Amdika; GEDE WIRAKUSUMA, Made. Profitabilitas Sebagai Pemoderasi Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi, [S.l.], v. 30, n. 1, p. 28 - 38, jan. 2020. ISSN 2302-8556. Available at: <https://ojs.unud.ac.id/index.php/Akuntansi/article/view/53705>. Date accessed: 05 aug. 2020. doi: https://doi.org/10.24843/EJA.2020.v30.i01.p03.
Section
Artikel